البيت الكبير ( عائلة الحاج نعمان ) 3
مرسل: الجمعة 17 يناير 2025 8:54 pm
الساعة 9 الصبح تليفون احمد رن وكان لسة نايم ورشا مراتة نايمة جنبة
رشا :: احمد .. احمد
احمد :: ايوة يارشا في ايه
رشا :: قوم تليفونك بيرن
احمد قام وفتح عنيه بالعافية وبص في التليفون ولقاه رقم غريب
احمد :: الو ايوة مين معايا .. اه ازيك يامدام
مرفت اه فاكرك .. ايوة فعلا بقالي اسبوع قافل العيادة بسبب وفاة عمي ماشي خلاص يعني عملتي كل الفحوصات اللي طلبتها منك .. خلاص. اديني بس ساعة وانا هكون موجود في العيادة
رشا :: ايه انت رايح العيادة
احمد :: اه ياحبيبتي تحبي تنزلي معايا
رشا :: لا مش هينفع انزل الشغل خالص اليومين دول انت عايز الناس تقول عليا ايه
نزلت الشغل وابوها مكملش اسبوع ميت
احمد :: خلاص براحتك ياحبيبتي انا هقوم اغسل وشي والبس وامشي
رشا :: استني متنزلش من غير ما تفطر انا هقوم اعملك الفطار
رشا قامت ولبست هدومها علشان تعمل الفطار لجوزها. وبعد ما احمد فطر لبس هدومة ونزل وبعديه رشا نزلت
رشا :: صباح الخير يازينب
زينب :: صباح النور يارشا
زينب :: هو جوزك نازل الشغل ولا ايه
رشا :: ايوة فيه حالة اتصلت بيه وراح علشان يكشف عليها
زينب :: ربنا يقويه. جوزك بيتعب اوي في الشغلانة بتاعتة دي
رشا :: امال اسماء فين وحسين
زينب :: حسين نزل الصبح هو وعصام علشان يشترو الحاجات اللي نروح بيها القرافة ( المقابر ) بكره واسماء في الزريبة
رشا :: ايوة ايوة. طيب امي فطرت
زينب :: اه الحاجة فطرت الصبح ومع اسماء في الزريبة احنا مصدقنا رجعت كويسة وبدأت تتأقلم علي موت عمي
رشا :: اسكتي دي ورتنا ايام ربنا ما يرجعها
زينب :: اهي اسماء جت هي والحاجة
رشا :: عاملة ايه دلوقت ياما
الحاجة امينة :: نحمده علي كل حال
اسماء : صباح الخير يارشا
رشا :: صباح النور يا اسماء
الحاجة امينة :: امال جوزك منزلش لغاية دلوقت هو لسة نايم
رشا :: لا ياما. جوزي راح العيادة
الحاجة امينة :: طيب اقوم انا اروح الأوضة بتاعتي
زينب :: اوضة ايه ياحاجة خليكي قاعدة معانا
الحاجة :: معلش العلاج اصلة بيخملني وبيخليني مش قادرة افتح عنيا ولا اسلب طولي
الباب خبط
زينب :: روحي افتحي يا اسماء
اسماء راحت فتحت وكان عوضين هو اللي علي الباب وشايل شنط هو ورياض
اسماء اتفضل يا عوضين انت ورياض وحطوا الشنط دي جوا
عوضين دخل هو ورياض وحطوا الشنط واول ما عوضين شاف الحاجة امينة قلبة كان بيتنطط
عوضين :: ازيك ياستي الحاجة امينة.
الحاجة امينة فضلت تبص علي عوضين ومش فكراه خالص
زينب :: ده عوضين يا حاجة مش فكراه
الحاجة امينة :: هزت دماغها بالرفض
عوضين :: ياحاجة انا عوضين اللي شغال مع سي عصام في المحل وفي الأرض
رشا :: معلش ياعوضين الحاجة بتاخد علاج شديد شوية ومخلي التركيز بتاعها مش قد كدة
عوضين :: لا مفيش حاجة ياست رشا المهم انها بخير
زينب :: امال فين سيدك عصام وسيدك حسين
عوضين :: سي عصام طلع علي البيت التاني وسي حسين راح المحل يجيب منة حاجة
زينب :: ماشي روح انت خلاص ..
عوضين :: اي اومر مني تاني ؟ وربنا يتم شفاكي علي خير ياحاجة امينة
امينة مش قادرة تفتكر عوضين وفي نفس الوقت حاسة انها تعرفة اوي
..............
احمد :: ازيك يا مدام مرفت
مرفت :: هههههه هو احنا في البندر يادكتور علشان تقولي مدام وكدة
احمد :: هههههه مدام دي بتتقال للست المتجوزة
مرفت :: ماني عارفة بشوفهم بيقولوا كدة في التلفزيون
احمد :: المهم اخبار النزيف ايه ؟
مرفت :: لا خلاص معدش فيه نزيف انا جاية علشان موضوع قلة الخلفة . نفسي احبل يادكتور احمد وجوزي منعني من الكشف
احمد :: طيب عال اوي .. امال الحاجة مجتش معاكي يعني
مرفت :: امي قاعدة في البيت تعبانة شوية وانا قولتلها خليكي علشان لو جوزي جه البيت تقولوا اي حاجة بدل ما يدور عليا
احمد :: اه .. طيب اتفضلي ورا الستارة اقلعي واستنيني علي السرير
مرفت :: حاضر يا دكتور
مرفت راحت ورا الستارة قلعت الكلوت وطلعت علي السرير شمرت لفوق فخادها والدكتور احمد لبس الچونتي بتاعة وراح قعد علي الكرسي بين فخاد مرفت
فتح كسها بصوابعة وريقة بدأ يجري علي كسها ومسك زنبورها بصوابعة وبقي بيفرك فيه براحة
مرفت كانت جاية ومستنية اللحظة دي
وسابت نفسها للدكتور احمد وعنيها غمضت وشايفها بقت تحت سنانها واهاتها مكتومة
احمد مفيش حد معاه في العيادة ومستغل ده وكان عارف ان مرفت مستمتعة جدا بفركة زنبورها بصوابعة ...ومستغل جهلها
احمد :: معلش استحمليني يامرفت انا بعمل كدة علشان اشوف فيه حاجة هتنزل
. صديد او دم
مرفت بصوت ممحون .. ولا يهمك يادكتور
اعمل اللي انت شايفة صح
احمد بل صباعة بريقة وحطه علي زنبورها وبقي بيدعك فيه براحة. ومع استمرار دعكه لزنبورها. بدأت مرفت تحرك وسطها حركات لا اراديا من الاثارة والشهوة اللي قادت في جسمها
احمد بدأ يدخل صباعه في كسها ويحركة جوه شوية وبعدين دخل صباعين وبدأ يدخلهم ويخرجهم. ومرفت غصب عنها وبدون ماتتحكم في نفسها بدأت تحط ايدها علي بزازها وتدعك فيهم وتفرك في حلمات بزازها
بعد ما احمد خلي مرفت مستوية علي الجنبين قام وقالها لا انتي زي الفل ومفيش اي حاجة نزلت
مرفت مكنتش قادرة ترد علي الدكتور وكانت عايزاه يدخل زبره في كسها علشان يطفي النار اللي هو شعللها
احمد راح مكتبة بعد ما قلع الچونتي وغسل ايده ومرفت قامت بالعافية لبست الكلوت وقعدت علي الكرسي بتاخد نفسها بالعافية
احمد :: هو انا مش باين قدامي في الفحوصات اي مشاكل. بس لازم تجيلي
مرتين في الأسبوع لمدة شهر علشان اشوف فيه صديد هينزل ولا لا
مرفت :: حاضر يا دكتور
وهكتبلك علي شوية ادوية هتساعد علي حملك بس المهم جوزك ميعرفش انك خفيتي علشان لو عرف مش هتعرفي تجيلي تاني
مرفت :: ايوة طبعا اكيد مش لازم اقولوا
احمد :: واي حاجة تحسي بيها تتصلي بيا طوالي
مرفت مشيت. واحمد كان هايج علي الأخر وكان نفسة ينيك مرفت لكنة محبش يتسرع
.............
عصام راح البيت التاني بتاع الحاج وبقي عمال يقلب في البيت علشان يلاقي اي اوراق كدة ولا كدة خاصة بأملاك الحاج لغاية ما لقي كل الاوراق في صندوق عاملة الحاج
ولفت نظره دوسيه فيه اشاعات وتحاليل مكتوبة بالاجنبي
عصام بينة وبين نفسة ايه الاشاعات دي والتحاليل دي .. معقولة الحاج يكون كان عنده حاجة ومخبيها علينا
وبدأت دماغ عصام تودي وتجيب وليه الحاج مجبلوش سيرة الأشاعات دي وليه مخبيها في الصندوق .. بدا يقلب في الورق لغاية ما لقي ورقة مكتوب فيها كل حاجة
عصام مسك الورقة وبدأ يقراها والدموع بتنزل من عنيه وايده بتقفل علي بعضها وقام زي الطور الهايج يخبط في كل حاجة في الشقة
معقول ابويا مش ابويا .. معقول الحاج نعمان مكنش بيخلف ؟
امال انا ابن مين ؟ وحسين ورشا ونعمة والهام دول عيال مين
معقول الحاجة امينة خاينة وامي خاينة وفتحية كانت خاينة
معقول كل دول كانوا خاينين ؟
عصام الدنيا بدأت تلف بيه ومش مصدق اللي قراه ولا مصدق بعد العمر ده كلة. يطلع الحاج نعمان. اطيب واحن خلق ربنا مش ابوه
ياااااااه ياحاج نعمان دانت كنا مخبي حمول الجبال متقدرش عليها
عصام اخد الجواب والورق وراح الأوضة المقفولة بالباب الحديد اللي مخبي فيها الفلوس وراح شال الجواب والاشاعات هناك وبعدين خرج ومبقاش عارف يعمل ايه.
وقرر ان مش لازم حد يعرف الحقيقة دي مهما يكون وان زي ما الحاج داري سره هو كمان لازم يداري علشان ميتفضحوش في البلد
رجع عصام جوه البيت وبقي بيقرا الورق لغاية ما لقي وصية توزيع التركة ( الميراث )
وان الحاج كاتب بعد موتة لازم البنات تاخد حقوقها كاملة .. والفلوس بتاعة كرم والاثار
تبقي من نصيبه هو واخوه حسين
لكنة ميعرفش اخوه السر اللي بينهم لانة ممكن يضيع كل حاجة في لحظة لانة متهور
وان عصام يكون سند له وضهرة ويحافظ علي اخواتة البنات وميعرفهمش السر بتاع امهم مهما كان
عصام كان بيقرا الوصية ودموعة بتنزل بالدموع وبيكلم نفسة
هتفضل انت ابويا ياحاج نعمان .. كفاية حنيتك علينا وعلي الحاجة امينة حتي بعد ما عرفت الحقيقة .. مفيش غيرك هيكون ابويا ولا يستحق اقولوا يابا غيرك
ربنا يرحمك يابا. ربنا يرحمك
خرج عصام من البيت الجديد وقفلة من بره بالقفل وقرر انة لازم يشيل الفلوس من البيت ويدور علي مكان تاني غير البيت ده
وبرغم ان البيت بأسمة الا انة قرر لازم يشيل الفلوس لكن الاثار هتفضل في مكانها مدفونة تحت الارض لغاية ما يجي يومها اللي هتخرج فيه
..................
نعمة :: انا هقوم البس علشان اروح بيت ابويا
وجدي :: طيب انا كمان هالبس واوصلك
نعمة :: ماشي
نعمة لبست ووجدي لبس هدومة وهما نازلين شافوا العيادة مفتوحة
وجدي ونعمة دخلوا العيادة
وجدي :: ايه ده انت نزلت العيادة يعني .. ليه مقولتليش
احمد :: لا انا مكنتش نازل بس فيه حالة اتصلت عليا كشفت عليها ومشيت وانا قوات اقعد شوية هنا لحسن مليت من البيت
وجدي :: طب ايه مش ناوي تروح ولا قاعد
احمد :: لا قاعد شوية .. وانتوا رايحيين فين
نعمة :: رايحين بيت ابويا
احمد :: ماشي انا هقعد هنا شوية وابقي احصلكم
وجدي :: خلاص يلا بينا احنا يا نعمة
نعمة يدوب خرجت من باب البيت وبقت في الشارع وراحت ماسكة جنبها وعملت ان جنبها هيموتها ومش هتقدر تروح
وجدي :: طيب خلاص مش مهم تروحي تعالي اطلعك شقتنا
نعمة :: لا روح انت علشان مينفعش نبقي احنا الأتنين هنا. واقف مع عصام وحسين واشتري معاهم حاجات القرافة بتاعة بكره
وجدي :: طيب علي الأقل اطلعك الشقة واجبلك اي مسكن
نعمة :: فيه مسكن فوق روح انت وانا هتسند براحة وهطلع
وجدي :: ماشي. وفضل وجدي واقف لغاية ما نعمة دخلت البيت وطلعت السلم وبعدها راح ماشي. علي طول
نعمة فضلت مستخبية ورا السلم ولما لقت وجدي مشي. راحت نازلة جري للعيادة وقفلت باب العيادة من جوه
احمد لما سمع صوت باب العيادة بيتقفل راح خارج. .. ايه ده نعمة؟.
نعمة :: وحشتني اوي ومش قادرة خالص علي بعدك
احمد :: انتي مروحتيش مع حوزك ؟
نعمة :: انا مصدقت شوفتك في العيادة عملت جنبي وجعني ورجعتلك
احمد : تعالي دانتي جيتي في وقتك دانا مولع نار
احمد شد نعمة من ايدها ودخلها المكتب وراح واخدها في حضنة وبقي عمال يبوس فيها وايده ماسكة طيزها وعمال يحسس عليهم ويزوقها عليه علشان زبره يخبط في كسها من فوق الچيبة
ونعمة حاطة ايدها حولين رقبتة وعمالة تبوس فيه وممحونة علي الأخر .. شوية ايدها نزلت لزبره ومسكتة من فوق البنطلون وبقت عمالة تدعك فيه
نزلت علي ركبها وفكت زرار البنطلون بتاعة وعينها بتبص في عنيه وهي ممحونة. وصوابعها نزلت سوستة البنطلون
دخلت ايدها وبقت بتحسس علي زبره من جوه البنطلون واحمد واقف واحطط ايده علي شعر نعمة وراج براسه لورا ومستمتع بتحسيس نعمة لزبره
طلعت زبره مت تحت البوكسر وفردت لسانها وهي بتبصلة ومبتسمة وبدأت تلحس من تحت الراس لفوق وايدها عمالة تدعك فيه
وايد احمد رايحة جاية تملس علي شعرها
فتحت بوقها وبدأت تمص في الراس وتدخل زبره جواها وترجع تسحبة وعنيها كل شوية تبص عليه وكانها عايزه تشوفة وهو هايم من مصها لزبره
فضلت تمص في راس زبره وترضع وبعدين نزلت براسها وبوقها لتحت زبره. وبقت بتاخد بيضانة وتشفطهم وترجع بلسانها تلحس زبره
احمد قومها وقلعها هدوم الخروج اللي كانت لابساها ومسك بزازها بأيده وبقي عمال يمص في كل حلمة شوية وهي ماسكة زبره وشغالة تدعك فيه وتحكة في ايدها
وحشني اوووي يا احمد ووحشني زبرك ده خالص
احمد :: خالص خالص
نعمة :: ايووووه خالص مالص يالهوووي عليه وعلي جماله وهو واقف كدة
احمد :: ليه هو زبر وجدي مش بيقف كدة
نعمة :: زبر جوزي حاجة وزبرك انت حاجة حاجة تانية اوووووف بصراحة زبرك يعتبر زي زبره بس الفرق اني غوياك
احمد :: رفع زينب علي سرير المرضي وفتح رجليها. ودخل مابينهم وبصباعة بقي عمال يمشيه علي زنبورها
احمد :: كسك وحشني اووي
نعمة : طيب وريني هتعمل معاه ايه
احمد :: هبوسه كدة اموووه وكدة اموووه واحط لساني والحسة كدة
نعمة :: يالهووووي عليك بتبوظني انت بكلامك ده
احمد :: ممممم كسك فيه عسل ممممم مش بشبع من لحسة مممممم
نعمة :: اوووووف .. وانا كسي بتاعك يا احمد .. الحسة. ونيكة واعمل فيه اللي انت عايزه
احمد وقف ومسك زبره وحطه علي خرم كسها. وبعدين شدها لطرف السرير وراح مدخل زبره بالكامل في كسها
اوووووووووف .. ايه الجمال ده .. زبرك مالو النهاردة ..
احمد :: مالوا ياقلبي .. بيوجع
نعمة :: لا ااااااا بس تخين اووووي وحاسة انة محشور حشر في كسي
احمد فضل يدك زبره في كس نعمة وينيك فيها وهي تحت منة بتتغنج اوووووووو اوووووووه اااااااااييييي زبرك جميل يخرب بيت كدة
احمد طب قومي نفسي انيكك في طيزك
نعمة :: بدلع تنكني في طيزي .. طب زبرك يوكعني
احمد :: لا متخفيش مش هيوكعك اوي
نعمة :: زبرك هيكون حنين علي طيزي .. نكني بلاحة في طيزي
نعمة فلئست واحمد جه من وراها وجاب چيل من بتاع السونار ودهن بيه خرم طيز
زينب ودهن راس زبره وبدأ يدوس براحة لغاية ما راس زبره دخلت في طيزها
نعمة :: ااااااااااه لا لا يا احمد مقدرش انا عالجمال ده .. ايه الحنيه دي اووووووف
جمييييييل وحنين اووووي علي طيزي
احمد :: ايه رئيك بقي بنيك بلاحة ولا مش بلاحة
نعمة ،:: هههههه لا بتنكني بلاحة اوووي
اااااااوووووف اديني في طيزي .. نكني اووووي ... عايزة احس بزبرك وهو بيحك في خرمي اوووووووف
احمد :: بس كدة .. وراح ماسكها من لحم طيزها وبقي عمال يحك زبره اوي في طيزها وهو بيدخلة وبيخرجة ونعمة ممحونة علي اخرها
نعمة :: انا عايزة اقعد علي زبرك وادخلة بأيدي في طيزي
احمد شال زبره وراح نام علي ضهره ونعمة راحت طلعت فوق منة ومسكت زبره وبدأت تنزل لغاية ما الراس بقت تحت خرم طيزها
نعمة نزلت براحة اووي لغاية ما خرم طيزها فتح وبدأ يبلع زبر احمد
اااااااااااااه اااااااه يا احمد لو تعرف انا مستمتعة معاك قد ايه . اوووووووووف
فضلت نعمة تطلع وتنزل علي زبر احمد اللي كلة في طيزها .. وبعدين قعدت عليه وبدأت تروح لورا وتطلع لقدام واحمد حاطط ايده من تحت طيزها علشان زبره ميتكسرش
احمد :: ايه ياوليه الخبرة دي كلها
نعمة :: انت اللي تبقي معاك لازم تعمل ايتها حاجة علشان تمتعك
احمد طب قومي نفسي احط زبري بين بزازك
نعمة قامت ونزلت علي ركبها تحت زبر احمد وحطت زبره بين بزازها وفضلت تدعك زبره ببزازها وتتف عليه علشان يزفلط. وشويه تمصة وبعدين ترجعة بين بزازها لغاية ما احمد جسمة اتخشب ومسكها من شعرها
وجاب لبنة السخن علي بزازها وعلي وشها
وبعدين نعمة اخدت زبره وفضلت تمص فيه وتلحس اللبن اللي باقي منة وبتعصر الراس بصوابعها وبعدين تاخدها بين شفايفها تمصها
بعد ما مصت زبره قامت علشان خافت وجدي يرجع لاي ظرف وراحت لبسه هدومها وطلعت علي شقتها
الجزء الثاني
............
جلال قام الساعة ستة الصبح بص جنب منة لقي الهام نايمة قام براحة من جنبها علشان متصحاش
نزل ودخل الحمام غسل وشة وهو خارج من الحمام كانت الفوطة علي راسة وعلي وشه
سعاد :: بصوت واطي من المطبخ سي جلال سي جلال
جلال شال الفوطة من علي وشة وراح وقف قدام المطبخ علشان يشوف سعاد عايزة منة ايه
سعاد :: ايه هو انا موحشتكش ولا ايه ياسي جلال دانت من ساعة ماجيت من المصيف واتلهيت في جنازة الحاج حتي مقولتليش كلمة ازيك ياسعاد
جلال :: معلش ياسعاد مانتي شايفة كنا في ايه الايام اللي فاتت وكنت بخرج كل يوم من صباحية ربنا ومبرجعش غير عالعاشية
سعاد قربت من جلال وحطت ايدها علي صدره وبدلع وقالت .. ولا الست الهام خلتك تستغني عني وعن ستي صباح ونزلت ايدها براحة وبطرف صوابعها لمست زبره
جلال شال ايد سعاد وقالها مش وقتة يا سعاد الهام ممكن تنزل في اي وقت
سعاد :: مدت ايدها تاني وبقت عمالة تحسس علي زبره .. امتي طيب بقولك وحشني ولذقت فيه وراحت واخده شفايفة بين شفايفها
في الوقت ده كانت الحاجة صباح نزلت وشافت جلال هو وسعاد في المطبخ وعمالين يبوسوا بعض
صباح :: بصوت عالي جلال صباح الخير وبصوت واطي ابوك صحي ونازل
جلال باعد سعاد عنه وخرج وقالها اعملي الفطار واطلعي صحي ستك الهام
سعاد :: بصوت مايص حاضر ياسي جلال انت تؤمر
صباح :: خف شوية علشان مراتك لو شافت اللي بتعملة هتفضحنا وهتسبلنا البيت
جلال :: بص ل امة وسكت ومتكلمش
العمدة نزل صباح الخير ياجلال يابني
جلال :: صباح الخير يابا
العمدة :: ايه مش ناوي تنزل الشغل النهاردة ولا ايه
جلال :: لا يابا النهاردة الجماعة طالعين القرافة وشوية كدة هاخد الهام ونروح بيت ابوها علشان هنمشي معاهم من هناك
العمدة :: ماشي
جلال :: انت مش ناوي تروح ولا ايه
العمدة :: لا انا مش فاضي ورايا مصالح البلد
هبقي اروح بالليل اقعد شوية معاهم مع اني مبقتش بحب ادخل البيت ده بسبب المهبوشة فاطمة
صباح :: انا بس نفسي افهم هي بتعمل ليه كدة معاك واشمعني انت بالذات اللي كل ما بتشوفك بتجيلها الحالة
العمدة :: انتي بتسأليني انا ياختي ابقي روحي اسأليها هي
سعاد عملت الفطار وبعدين طلعت صحت الهام
سعاد :: ست الهام . ياست الهام
الهام :: ايوة ياسعاد ..
سعاد :: سي جلال مستنيكي تفطري معاه
الهام :: اتمطعت حاضر يا سعاد انا خلاص صحيت. روحي انتي وانا هنزل وراكي
الهام قامت من النوم وغيرت هدومها ودخلت الحمام غسلت وشها ونزلت
صباح الخير ياعمي صباح الخير يامرات عمي
العمدة / الحاجة صباح صباح النور يا الهام
العمدة :: ال بقولك ايه يابنتي محدش من اخواتك قال هيشوف الورث بتاعكم امتي
الهام بصت ل جلال وبصت للحاجة صباح
صباح :: واحنا مالنا ياعمدة ورثها وهي بس اللي من حقها تطلبة وقت ماهي عايزة
جلال :: هو ده وقتة يابا
العمدة :: ازاي بقي يا ولية مش الهام دي مرات ابنك ومن حقنا نقف معاها ونجبلها حقها
الهام :: تجبلي حقي من مين ياعمي ؟ من اخواتي؟
العمدة :: يابنتي انا خايف علي حقك اوعي تفتكري اني طمعان فيكي
الهام :: شكرا ياعمي بس الموضوع ده يخصني انا بس حتي ابنك ده ملوش يقولي
فين ورثك ولا حتي يقدر يتكلم في حاجة زي كدة .. مش كدة ياجلال
جلال :: صح يا الهام ده حقك وانا مليش اتكلم فيه
العمدة بص ل جلال وقالوا بقي كدة ماشي ياجلال ماشي
صباح :: رايح فين مش هتفطر الأول
العمدة :: لا مش متنيل فاطر .. سلامو عليكم
صباح بصت ل ابنها جلال وقالت مكنش لازم تحرج ابوك بالشكل ده
الهام :: نعم ؟ بقولك ايه يامرات عمي قدام ابنك اهو محدش فيكم له دخل باللي بيني وبين اخواتي وانت ياجلال يلا بينا علي فوق
سعاد يا سعاد
سعاد :: ايوة ايوة ياست الهام
الهام :: طلعي لينا الفطار في شقتنا ومن هنا ورايح الفطار يطلعلنا فوق
صباح :: في ايه يا الهام يابنتي ايه اللي حصل لده كلة
الهام :: مش هستني لما يحصل .. يلا ياجلال ولا هتفضل جنب امك
جلال طلع مع الهام شقتهم والحاجة صباح قاعدة مكانها بتهري وتنكت علي ابنها الدلدول وبدأت تفكر في ابنها اللي مبقاش فيه ريحة الرجولة والسبب هي عرفاه كويس وفضلت تفكر ياتري جلال قال لمراتة علي علاقتة بيها. وقعدت تلطم علي وشها لما جه في بالها ان جلال ممكن يكون حكي ل الهام عن اللي عملة معاها
سعاد طلعت الأكل ل جلال والهام ونزلت وهي مبسوطة من الوش الخشب اللي صدرتة الهام ل للعمدة ولصباح
بعد ما الهام فطرت لبست هدومها هي وجلال ومشيوا علي البيت الكبير
...............
عصام :: بت ياسامية انتي يابت
سامية :: ايوة ياسي عصام
عصام :: رايحة فين عالصبح كدة يابت
سامية :: رايحة للحاجة فاطمة زي كل يوم
عصام :: هو انتي مش عارفة يابت اننا طالعين النهاردة القرافة علي عمك نعمان
سامية :: ايوة ياسي عصام عارفة وانا لسة جاية من البيت وسألت الست زينب ان كنتم عايزني معاكم ولا لا قالتلي لا
عصام :: طيب روحي اسبقيني علي البيت امال مين اللي هيساعد زينب واسماء في تفريق الرحمة يابت
سامية :: بس كدة انت تؤمر ياسي عصام
عصام :: ابقي قولي لستك زينب اني جاي مش هتأخر هوصل مشوار كدة قريب وجاي
سامية :: حاضر ياسي عصام
سامية راحت البيت الكبير زي ما طلب منها عصام وزينب سألتها. ايه اللي رجعك ياسامية
سامية :: سي عصام طلب مني اكون معاكم
زينب :: ماشي روحي ساعدي اسماء في الأوضة وعبي معاها الاكياس
زينب :: تعرفي يابت يالهام اني مكنتش بطيق اشوف البت سامية دي خالص بس الحقيقة تتقال التلات ايام بتوع الجنازة البت كانت واقفة معانا وقفة من حديد. ولا كلت وملت ولاحتي اشتكت
الهام :: الصراحة يازينب فعلا البت وقفت معانا وقفة كبيرة وتتحسبلها
عصام طلب مني اعاملها كويس ومقفلش الباب في وشها ابدا ولو طلبت فلوس في اي وقت اديلها من غير ما كسفها
الهام :: عارفة يازينب اوقات كتير انا بحس اخويا عصام ده زي المرحوم ابويا
طيب زيه
زينب :: امال ايه يابت ماهو دلوقت بقي الكبير بتاعكم ولازم كلكم تحسسوا بكدة وهو يانضري من يوم ما ابوه مات كل ليلة يفضل يعيط زي العيال الصغيرة ويفضل يكلم نفسة
احمد :: بقولك ايه يارشا ما تعملي لينا دور شاي
رشا :: حاضر
وجدي :: لا متعمليش حسابي لحسن حاسس بطني وجعاني يظهر كدة القولون شادد عليا
رشا خلاص هعملك حلبة
وجدي :: لو حلبة ماشي
سامية :: عايزين واحدة ياجماعة تيجي تساعد معانا علشان نلحق نخلص
زينب :: قومي يانعمة ساعدي معاهم
نعمة :: حاضر يا زينب
شوية عصام جه من برا ومعاه ميكروباص علشان ياخد فيه العيلة كلها ومعاه عوضين ورياض وحسين كان لبس هدومة وخرجوا
والحاجة فاطمة لما عرفت من سامية من امبارح لبست ولحقتهم علي باب البيت قبل ما يمشوا
راحوا كلهم القرافة. ورجعوا بعد ما وزعوا كل اللي في الشنط علي الناس الغلابة
عصام طول الطريق وهما راجعين كان بيبص للحاجة امينة الخاينة اللي راحت نزور قبر الراجل اللي هي كانت سبب في موتة بسبب خيانتها وقلة شرفها لكنة كان مجبر بالتظاهر قدام اخواتة يتمثيل التعاطف مع مرضها .. وعلي قد ما كان بيحبها ومعتبرها امة علي قد ما كره شكلها واسمها وحتي انة يسمع صوتها
القرافة مكنتش بعيد عن البيت لأنها في نفس البلد ومش هتاخد تلت ساعة بالعربية
بعد ما وصلو البيت الكبير. الحاجة فاطمة كانت هتمش علي بيتها لكن عصام حلف عليها ماهي ماشية قبل ما تتغدي وقالها دانتي من الناس اللي الحاج نعمان كان بيعتز بيهم ولا يمكن ابدا تمشي من غير ما تتغدي
وزينب مسكت في سامية وقالتلها انتي كمان هتتغدي معانا
الكل اتجمع في البيت الكبير والستات كانوا بيعملوا الغدا
بعد ما الكل اتغدي ساميه والحاجة فاطمة مشيوا وعصام حلف علي اخواتة البنات مافيهم بنت هتمش وكلهم هيباتوا الليلة في بيت الحاج نعمان
الساعة تلاتة العصر جه خبر للعمدة عن طريق جواب رسمي من المدرية انهم لقيوا جثة متحللة وبعد كشف الطب الشرعي عليها وعمل تحليل الحمض النووي عليه اكتشفوا ان الجثة للنائب السابق عن دايرة البلد وهو الحاج كرم
ولازم يكون متواجد هو والحاجة امينة للتعرف علي ملابس القتيل
العمدة قعد مكانة بعد ما قرا الجواب ومش مصدق ان الحاج كرم اتقتل وبقي عمال يلف في البيت عمال يفكر مين اللي قتل كرم
لو الحاج نعمان عايش كنت هقول مفيش غيره اللي قتلة لكن دلوقت الحاج نعمان مات وقبلها كان محجوز في المستشفي .. يبقي مين .. معقول يكون المعلم دهشان . بس لا لو دهشان اللي قتلة مكنش جه سأل عليه
طب وبعدين . ده في الحالة دي دهشان مش هيتم حد غيري وهيفكر اني انا اللي قتلتة بعد ما لطشت فلوسة
العمدة راح بيت الحاجة فاطمة وبلغها اللي اول ما سمعت كلام الكلام اعصابها سابت وكان هيغمي عليها لدرجة ان جالها هبوط وسامية لحقتها بميا وسكر
الحاجة كانت مفكرة ان جثة كرم مش هتظهر تاني طالما قعدت كل المدة دي محدش يعرف عنها حاجة. وخافت ان البوليس بالتحريات بتاعتة يوصل للقاتل . اللي هو الحاج نعمان ويعرفوا ان كان بينها وبينة علاقة وخصوصا ان الجريمة حصلت في بيتها
العمدة فكر ان فاطمة كان هيغمي عليها بسبب صدمتها من الخبر وزعلها علي جوزها الحاج كرم
العمدة :: اوعي تنسي ياحاجة فاطمة بكره الصبح هعدي عليكي علشان اخدك. ونطلع علي المستشفي ومم المستشفي اكيد هنروح القسم علشان ياخدو اقوالك
في ظرف ساعة كانت البلد كلها عرفت بموت الحاج كرم مقتول وده كان حديث اهل البلد كلاتها وزي ما الكل عارف بقي الكل بيحكي ويفتي عن طريقة موت كرم
وصل الخبر لبيت الحاج نعمان
حسين :: سمعت ياعصام ياخويا الكلام اللي داير في البلد
عصام :: ايوة سمعت ودماغي هتشت من صباحية ربنا ياتري مين اللي قتلة
حسين :: اكيد حد من اللي بيتاجر معاه في المساخيط هو اللي قتلة
عصام :: ممكن بردو لانة كان هربان واللي هربة اكيد هو اللي قتلة
حسين :: البلد مفيش علي لسانها غير موت الحاج كرم وكل واحد بيحكي حكاية شكل
عصام :: هي دي بلدنا ياحسين يعني انت تايه عنها
حسين :: بت يا اسماء
زينب :: اسماء في المطبخ بتنضف الكرشة عايز حاجة ياحسين
حسين :: اعمليلنا دور شاي
زينب :: حاضر
عصام :: بقولك ايه ياحسين كنت عايزك كدة في موضوع
حسين :: خير ياخويا
عصام :: تعالا نطلع فوق علشان نتكلم براحتنا
حسين :: هاتيلنا الشاي فوق والنبي يازينب
رشا :: انا طالعة اروق الشقة اللي فوق
عصام :: مش هنطول فوق يارشا انا هاخد.حسين نتكلم في موضوع. وبعدين هننزل علي طول
عصام وحسين طلعوا الشقة بتاعة البنات
حسين :: خير ياخويا
عصام :: خير يا حسين . كنت عايز اخد رئيك في موضوع كدة
حسين :: سامعك ياخويا .. قول
عصام :: اخواتك البنات مش المفروض ليهم في ورث ابوك ؟
حسين :: اكيد ليهم
عصام :: طيب احنا عايزين نشوف ونتمن كل حاجة بما يرضي ربنا ونديهم حقوقهم فلوس
حسين :: منين ياخويا مانت عارف حقهم هيكون في الاملاك البيوت والاراضي والمحلات وعلشان نديهم حقوقهم لازم نبيع
وده مش هيحصل ولو علي جثتي
عصام :: بص مانا مش هبيع انا هتصرف في موضوع الفلوس
حسين :: منين ياعصام
عصام :: منين دي بتاعتي انا انا ليا سكتي اللي هجيب بيها الفلوس.. انا مش عايز اجواز اخواتك البنات يجوا في يوم يقولو احنا لينا في اباملاك دي والمحلات. ويشاركونا في رزقنا ورزق عيالنا وده عمري ما هسمح بيه ابدا
حسين :: طب وحق احمد جوز اختك رشا
عصام :: احمد هنشوف البيت اللي ابوك اشتراه له والمعدات اللي في العياده يساوي كام وهو نصيبة كام في الورث بتاعة من ابوه وندهولة
حسين :: وانت هتعرف تتصرف في كل المبالغ دي
عصام :: متقلقش هتصرف
حسين :: خلاص شوف انت عايز تعمل ايه وانا معاك وفي ضهرك
عصام :: انا مش عايز منك اكتر من كدة
زينب :: الشاي ياعصام الشاي حسين
حسين :: تسلمي يازينب
...........
سامية :: انا مش مصدقة خالص لغاية دلوقت بقي معقولة الحاج كرم اتقتل
فاطمة :: ولا انا ياسامية قادرة اصدق
سامية :: بس تفتكري مين اللي ممكن يكون عملها
فاطمة :: وانا هعرف منين ياسامية شيفاني كنت بعرف خبياه ولا كان بيقولي بيعمل ايه
ده حتي طلع كان هربان بقاله مده مفكرش حتي يطمن عليا بالتلفون .. يلا ربنا يسامحة بقي
قلبي بيقولي ان موتة ده بسبب المساخيط اللي كان بيتاجر فيها
فاطمة :: .اهو بكرة كل حاجة تبان .. فاطمة حاطة ايدها علي خدها وخايفة اوي من بكره
وخوفها لتنكشف كان مخليها هتتجنن
سامية :: علي رئيك ياست فاطمة بكره كل حاجة تتعرف والبوليس اكيد مش هيسكت غير لما يعرف من اللي عمل العملة دي
اروح اعملك كوباية شاي
فاطمة :: ياريت لحسن حاسة نفوخي هيطير مني
سامية راحت عملت الشاي لفاطمة ورجعت
الشاي ياست الستات
فاطمة :: تسلمي يا سامية
سامية :: بالك ياستي الحاج نعمان لو كان عايش كنت هشك انة هو اللي عملها
فاطمة :: كوباية الشاي وقعت من ايدها ووشها جاب الوان ..
سامية :: ايه ياستي مالك
فاطمة :: معرفش سرحت في الحاج كرم
بتقولي ايه
سامية قامت شالت الازاز بتاع الكوباية اللي اتكسرت ومسحت بحتة قديمة مطرح الشاي اللي ادلق وعملت كوباية تانية للحاجة فاطمة
سامية :: كنت بقولك لو الحاج نعمان كان عايش كنت هشك انة هو اللي عملها اصل الحاج كرم كان علي طول في عداوة معاه وزي ما انتي عارفة. كان علي طول مطلع كلام علي حريمة
فاطمة :: ربنا يسامحة بقي مكنش سايب الراجل في حالة بس نعمان ميعملهاش
سامية :: علي قولتلك نعمان كان راجل طيب
ولو كان عايز يعمل حاجة كان عملها من زمان
بس عارفة ياست فاطمة مين اللي عامل زي الحاج نعمان بالظبط من عيالة
فاطمة :: عصام هو هو الحاج نعمان
سامية :: ايوة ياستي انا لما قربت منهم الفترة اللي فاتت حسيت قد ايه عصام طيب
وجدع وبيقف مع الغلابة. زيه زي المرحوم ابوه بالظبط
فاطمة :: ربنا يخليه لولادة ويبارك في عمره
بصراحة انا مشفتش عيلة في البلد كلها زي العيلة دي
..........
وجدي :: بقولك ايه يانعمة انا كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع كدة . انا عارف انة مش وقتة خالص بس الموضوع ده بصراحة شاغل تفكيري
نعمة :: موضوع ايه ده قول
وجدي :: ورثك في محلات واطيان ابوكي
هتتكلموا فيه ولا لا
نعمة :: ورث ايه ربنا يخلي اخواتنا. احنا مش هنبيع حاجة علشان ناخد حقوق دلوقت
مالنا مع اخواتنا هيذيد مش هينقص
وجدي : انا عارف ده كويس. بس علي الأقل
تعرفوا حقوقكم وتعارفوا انتوا ليكم ايه
مش يمكن يكون الحاج **** يرحمة قبل ما يموت يكون كاتب كل حاجة باسمي عيالة الرجالة
نعمة :: لا ابوبا **** يرحمه عمره مايعمل كدة
وجدي :: وفيها ايه لما تعرفوا راسكم من رجليكم .. ده حقكم
نعمة :: فكرك ممكن يكون ابويا كتب كل حاجة بأسم حسين وعصام
وجدي :: ليه لا ده ممكن يكون كل حاجة بأسم عصام . انتي مكنتيش شايفة عصام كان لاذق ازاي ل ابوكي في كل كبيرة وصغيرة
نعمة :: ايوة ده حقيقي بس ده بحكم ان عصام هو الكبير
وجدي :: المفروض دلوقت تتجمعوا انتوا واخواتكم البنات وتشوفوا هتعملوا ايه
بس خدي بالك من زينب واسماء خلي كل كلامكم بعيد عنهم لحسن دول اكيد هيبقوا في صف اجوازهم
نعمة :: خلاص حاضر. هشوف كدة اخواتي
بس مش وقتة خالص الكلام ده
................
سعاد :: تعرفي ياست الهام انتي عجبتيني اوي امبارح لما كشمتي للعمدة هو ماله هو بورثك تطلبيه ولا متطلبهوش دانتي ياست الهام خليتي وش العمدة جاب الوان هههههه
الهام :: يعني انتي شايفة اني مغلطتش اصلي حسيت نفسي كنت قاسية مع عمي مصلحي
ومع مرات عمي
سعاد :: لا ياست الهام. ده اللي كان مفروض يحصل علشان ميوقعوش بينك وبين اخواتك
وبصراحة سي جلال جه في صفك ومرضيش
يجي في صف ابوه
الهام :: طيب روحي شوفي انتي وراكي ايه
سعاد :: حاضر .. واي حاجة عايزها اندهيلي انا نازلة علشان بطبخ
الهام :: ماشي
العمدة :: سلام عليكم
الحاجة صباح :: وعليكم السلام ياحاج مصلحي
العمدة :: هي مرات ابنك السنيورة الهام لسة في شقتها فوق
الحاجة صباح :: ايوة قاعدة ومختصرة في حالها من امبارح
العمدة :: عجبك انتي ابنك الدلدول امبارح يحرجني قدام مراتة
الحاجة صباح :: بصراحة ياحاج معجبنيش بس انت كمان مكنش لازم تقولها علي الورث
احنا مالنا احنا دي حاجة متخصماش في حاجة
العمدة :: الحق عليا اللي خايف علي حقها وحق ابنك في ورث مراتة
صباح :: بردو مكنش لازم خالص تجيب سيرة قدامها ولو كنت عايز تتدخل كنت اخدت ابنك بينك وبينة
العمدة :: اهو اللي حصل .. الا صحيح سمعتي باللي حصل
صباح :: ايه
العمدة :: مش الحاج كرم لقيوه مقتول وجثتة متحللة
فاطمة :: ياخبر اسود .. الحاج كرم .. مش ده كان مقبوض عليه
العمدة :: ايوة وهرب فترة وبعدين البوليس لقيوه مقتول
فاطمة :: ومين اللي قتلة؟
العمدة :: مش عارف .. اديني رايح بكره المشرحة انا ومراتة وبعدين هنطلع علي القسم علشان ياخدو اقوالها
اهي مرات ابنك نازلة
صباح :: ازيك يا الهام محدش شايفك من صباحية ربنا يعني
الهام :: معلش يامرات عمي كنت مصدعة شوية
العمدة :: انا مش عايزك تزعلي مني يابنتي
ويظهر اني كنت غلطان فعلا لما اتكلمت علي حقك .. انتي حرة مع اخواتك
الهام :: حصل خير ياعمي
العمدة :: خلصتي الأكل يا سعاد
سعاد :: خلاص ياحاج مصلحي كلها خمس دقايق والأكل يكون خلصان
العمدة :: جلال لسة مجاش ولا ايه
الهام :: جلال اتصل بيا من شوية وبيقول هيبات في شغلة
العمدة :: اتصل بيكي وعرفك ومتصلش بينا .. طيب
الهام :: ماهو عارف اني اكيد هقولكم
العمدة :: بسيطة يابنتي بسيطة
سعاد :: خلاص الأكل خلص هروح احطة علي السفرة
الجزء الثالث
............
العمدة الصبح بدري راح اخد فاطمة وطلع بيها علي المشرحة.
الحاجة فاطمة اتعرفت علي الحاج كرم من هدومة وخرجت من المشرحة كان هيغمي عليها من المنظر والريحة والعمدة سندها لغاية بره وكان فيه امين مستنيها بره سجل اقوالها وقالها حضرة الظابط مستنينا في القسم علشان ياخد اقولك واقوال العمدة
العمدة راح جاب باكو عصير للحاجة امينة
اللي كان هيسورق عليها وبعد ما فاقت راحت مع العمدة القسم
والظابط بقي بيسأل شوية اسألة زي اخر مرة شوفتيه امتي وكنتي بتزوريه قد ايه
وايه اللي خلاكي بطلتي تزوريه الفترة الأخيرة .. كنتي عارفة انة هرب تشكي في مين. ومين اللي بيتردد ديما عليهم واللي بيترددو عليه . هل كان فيه خلافات بين المرحوم وبين اي حد في الفترة الأخير
ومضت علي اقوالها وخرجت وبعدها العمد دخل يدلي بأقولة وبعد ما خلص اخد الحاجة فاطمة ومشي
الحاجة فاطمة روحت البيت هلكانة وتعبانة جدا وماصدقت روحت البيت
دخلت الحمام استحمت وخرجت كانت البت سامية لسة مراحتش البيت وكانت في البيت الكبير قاعدة مع زينب واسماء وراحت علي الساعة اتنين للحاجة فاطمة.
سامية :: ايه ياست فاطمة عملتي ايه في المشرحة
فاطمة :: روحت ورجعت خلاصانة من هناك
ده غير تحقيق البيه الظابط اللي سألني علي كل كبيرة وصغيرة
سامية :: المهم طلع القتيل هو الحاج كرم فعلا
فاطمة :: ايوة هو نفس الهدوم بتاعتة
سامية :: وهما كانوا بياخدو اقوالك ليه
فاطمة : الظابط كان بيسألني عن معارفة صحابة. حد كان عامل معاه مشكلة وكدة
الباب خبط
فاطمة :: روحي شوفي مين عالباب
سامية قامت وفتحت الباب
اهلا اهلا سي عصام .. ده سي عصام ابن الحاج نعمان ياحاجة
الحاجة :: اتفضل ياعصام واقف عندك ليه
عصام :: يذيد فضلك ياحاجة فاطمة
الحاجة فاطمة :: وايه اللي انت شايلة في ايدك كل دة
عصام :: دي حاجة بسيطة شوية حاجات كدة متطلبات البيت
الحاجة فاطمة :: فكرتني بالمرحوم ابوك
الف رحمة ونور عليه وانت طالع زيه ابن اصول وجدع وراجل
عصام :: ربنا يخليكي وقلبي عندك معلش امبارح معرفتش اجيلك واخد بخاطرك
الحاجة فاطمة :: ربنا يكون بعونك. انا عارفة ان الدنيا تلاهي
عصام :: انا عرفت انك كنتي مع العمدة روحتي المشرحة وبعدين روحتي القسم
الحاجة فاطمة :: ده كان يوم ما يعلم بيه الا ربنا كنت حاسة اني خلاص هموت وانا في المشرحة
عصام :: ربنا يبارك في عمرك ياحاجة .. ياتري الجثة اللي لقيوها طلعت بتاعة الحاج كرم فعلا
فاطمة :: هي مش باين منها حاجة بس الهدوم ايوة بتاعتة
عصام :: ربنا يرحمة المهم لو حسيتي نفسك محتاجة ايتها حاجة حتي لو كانت ايه ابعتيلي بس سامية وانا رقبتي سدادة
فاطمة :: تسلم ياعصام وانا عارفة انك قدها وقدود
عصام :: طب بالأذن انا لحسن سايب المحل لوحده
الحاجة فاطمة :: يادي العيبة بقي عايز تمشي من غير ماتتغدا معانا
عصام :: معلش ياحاجة اصلي سايب المحل وده مال ناس مينفعش اسيبة فتكم بالعافية
..................
العمدة :: ايوة يا دهشان
دهشان :: ايوة ياعمدة .. ايه كرم ظهر
العمدة :: كرم تعيش انت. الحكومة لقيتة مقتول وميت من كذا يوم وجتتة متحللة
دهشان :: نعم ! انت بتقول ايه مقتول ؟
العمدة :: انا عرفت الخبر ده من امبارح ومرضتش اقولك غير لما اتأكد
دهشان :: وفلوسي ؟ خلاص راحت عليا ؟
العمدة :: يعوض عليك ربنا
دهشان :: اسمع ياعمدة لو كرم مات مقتول بصحيح زي ما بتقول يبقي مفيش غيرك اللي عملها . بعد ماعرفت هو مخبي فلوسة فين
بص ربنا يحلل عليك فيهم بس انا عايز فلوسي وهاخدهم منك
العمدة :: انت بتخرف بتقول ايه ؟ انا لا شوفت كرم ولا كنت مخبيه عندي
دهشان :: اللي عندي قولتهولك ياعمدة. يافلوسي ياخليك تحصلة
العمدة :: انا انا... دهشان قفل الخط في وشه
العمدة وبعدين بقي في الشبكة الخرا اللي بقيت فيها ؟ دهشان ده قتال قتلة ومهما حلفتلة مش هيصدقني وانا كمان مستحيل اديلة 2مليون جنيه دانا اموت ولا اديلة المبلغ ده
.................
احمد جالة جواب من مصر وبتاع البريد سابة لزينب واحمد كان في الوقت ده في العيادة
زينب :: يارشا .. يارشا
رشا :: ايوة يا زينب في ايه
زينب :: فيه جواب جه لجوزك من مصر
رشا :: جواب .. طيب ثواني نزالة
رشا نزلت وشافت الجواب ايه ده جواب ايه ده ؟
زينب :: ما تفتحيه وشوفيه جواب ايه
رشا :: لا احمد هيزعل
زينب :: وهيزعل ليه بس افتحيه
رشا :: انتي شايفة كدة ؟
زينب :: ايوة. فيها ايه يعني
رشا فتحت الجواب وبدأت تقراه وابتسمت وهي بتقرا الجواب
زينب :: في ايه الجواب ده شكلك مبسوطة
رشا :: احمد جوزي جالة جواب تعيين في مستشفي كبيرة في مصر
زينب علي عكس زينب زعلت اوي .. جواب تعيين .. احمد لازم يرفض التعيين ده
رشا بصت بأستغراب يرفضة ؟ ليه ؟
زينب :: بلجلجة وارتباك اقصد يعني العيادة بتاعتة هنا نجحت وبقي فيها زباين هيسيبها لمين
رشا :: ايوة بس احمد طول عمره يقولي انة بيحلم بالوظيفة لان الوظيفة في المستشفي هتعمل له قيمة اكبر . العيادة مش هتعملهالة
زينب :: مش عارفة بقي اللي شايفينوا اعملوه
زينب اتصلت علي احمد وقالت له علي الجواب وعلي التعيين
احمد :: انا جاي البيت حالا
احمد روح البيت وكان هيطير من الفرح بسبب انة طول عمره بيحلم بالوظيفة حتي لو كان مرتبها مش قد كدة لان الوظيفة في المستشفي بتعمل قيمة
احمد طلع شقتة مع رشا وقال انة لازم يسافر بعد بكره ضروري علشان يستلم الوظيفة ويشوف شقة صغيرة هناك يسكن فيها
رشا :: ايه ده يعني انت ناوي تسبني هنا
احمد :: لا طبعا ياحبيبتي انا بس هسافر الاول وهشوف الدنيا واكيد مش هشتغل كل ايام الاسبوع فحاول اظبط دنيتي بحيث اكون هنا في العيادة ايام معينة وفي المستشفي ايام معينة
رشا :: بس انت كدة هتتعب
احمد :: معلش ده مستقبلي ولازم اتعب علشان احقق هدفي
احمد طلع تلفونة واتصل بوجدي عرفة انة مش هينزل العيادة الكام يوم اللي جايين علشان جالة جواب تعيين في احدي المستشفيات الكبري بمصر
وجدي :: طب الف مبروك وعقبالي
................
وجدي بعد ما قفل مع احمد فضل سرحان شوية ونعمة فضلت بصاله
نعمة :: اييييييه. سرحت في ايه
وجدي :: احمد جالة جواب تعين في مستشفي كبيرة في مصر وهيسافر بعد بكره
نعمة زعلت اوي وقعدت علي الكرسي
وجدي :: مالك ؟ شكلك زعلتي
نعمة :: لا وانا هزعل ليه بس معني كدة ان ده هيأثر عليك ودخلنا مش هيبقي زي الأول
وجدي فكر شوية كدة ولقي عند نعمة حق
ده صحيح ماهو شغل وجدي مرتبط بعمليات الولادة اللي بيعملها احمد
وجدي :: طب وبعدين
نعمة :: مفيش غير انك تسافر انت كمان مصر وتدورلك علي مستشفي تشتغل فيها
وجدي :: انا دكتور يا نعمة مش عامل في محل هروح ادور علي شغل
نعمة :: اكيد فيه مستشفيات خاصة ممكن تكون محتاجة دكتور تخدير
وجدي :: طالما احمد جالة جواب التعيين فانا اكيد هيجيلي الجواب هي مسألة وقت مش اكتر
............. في العصاري .......
الحاجة امينة :: حد ياولاد يعملي كوباية شاي
رشا :: حاضر يا ماما انا هعملك الشاي
الحاجة امينة :: وهاتيلي العلاج بتاعي من الاوضة بتاعتي علشان نسيت اخده
رشا :: حاضر هخش المطبخ اعلق علي الشاي وهطلع اجبلك العلاج
اسماء :: انا هروح اجبلك العلاج يامرات عمي
وانتي يازينب معلش والنبي زمان عوضين جايب البهايم. وانا نسيت الصبح انضف الزريبة روحي معلش نضفيها انتي علشان انا هروق اوضة مرات عمي
زينب :: حاضر هروح دلوقت
زينب كانت عايزة تروح علشان تمسك عوضين الزفت تشده .. وفعلا راحت نضفت الزريبة وفضلت قاعدة مستنية عوضين يجيل البهايم لغاية ماجه
عوضين :: ايه ده الست زينب .. ازيك ياست زينب
زينب واقفة وحاطة ايدها في وسطها ورافعة حواجبها. بخير يا عوضين
عوضين :: وستي الحاجة امينة عاملة ايه
زينب :: اسمع بقي يا ولاا انت. المرة اللي فاتت لما سلمت علي الحاجة وهي مكنتش فكراك وانا كنت بعمل نفسي بفكرها بيك
انا عملت كدة بس علشان ستك رشا وستك اسماء ميعرفوش ولا شافوا اللي انا شفتة
في الزريبة. فاكر يا ولاا ولا مش فاكر
عوضين :: ياست زينب وانا من ساعتها حصل مني حاجة تاني
زينب :: لا بس لتكون مفكر ان الموضوع معدي كدة بالساهل وانك ممكن تعمل اللي كنت بتعملة معاها زمان .. انا بنبهك اوعا تفكر ولو مجرد التفكير انك تيجي جنب الحاجة وان كنت فاكر ان الحكاية اللي حكتهالي دي يومها دخلت دماغي تبقي غلطان وطبعا انت كنت مستغل عياها وعارف انها مش هتقدر تدافع عن نفسها .. هي الحاجة هتخون جوزها الحاج نعمان **** يرحمة معاك انت يامعفن
قصرو انا بقولك اهو انا مرضتش اقول للحاج ساعتها. علشان كنت خايفة عليه وخايفة علي الولية العيانة. لكن المرة دي لو شفتك هوبت ناحيتها وديني لقول لعصام واخليه يقتلك ويتويك في الزريبة
عوضين :: حاضر ياست زينب حتي البيت مش هخشة خالص
يلا انجر دخل البهايم جوه جاتك ستين نيلة عليك وعلي اللي خلفتك
زينب سابت عوضين ومشيت وهي رايحة تدخل البيت سمعت سامية بتنده عليها
سامية :: ياست زينب
زينب :: ايه يا سامية في حاجة ولا ايه
لا انا بس قولت اعدي عليكم اشوف لو فيه حاجة محتاجيني اساعدكم فيها
زينب :: ايه خلصتي شغل في بيت الست فاطمة ولا ايه
سامية :: ايوة مفيش حاجة اعملها هناك وقولت اشقر عليكم اهو منها اساعد ومنها اقعد معاكم شوية لحسن الوحدة وحشة ولما بروح البيت بفضل قاعدة مابين الاربع حيطان وبكلم نفسي
زينب :: لا هو مفيش حاجة بس تعالي اقعدي معانا بدل مانتي قاعدة لوحدك
زينب وسامية دخلوا البيت
سامية :: ازيك ياحاجة امينة
امينة :: كويسة ازيك انتي ياسامية عاملة ايه
سامية :: بخير ياحاجة عيني عليكي باردة شايفة صحتك بقت احسن
الحاجة :: نحمده علي كل حال
اسماء نزلت بعد ما روقت الاوضة بتاعة الحاجة امينة .. ازيك يابت سامية
سامية :: بخير ياست اسماء
اسماء :: الحاجة فاطمة صحيح عاملة ايه
سامية :: حزينة ومنكسرة يانضري علي جوزها كرم
زينب :: حزينة .. هو ده راجل حد يحزن عليه
اسماء :: يباي عليكي يازينب مش كان جوزها يابت متحزنش عليه ليه ؟
رشا :: كان راجل واطي ودون دانا مره سمعت المرحوم ابويا كان بيقول انة مكنش عايز يقولها طريق فلوسة فين.
سامية :: ايوة ولولا الحاج نعمان يبشبش الطوبة اللي تحت راسه مكنتش عارفة تروح فين ولا تيجي منين لولاه كانت هتتسوح
زينب :: يلا اهو غار في داهية
اسماء :: يابت حرام عليكي الراجل خلاص مات ومينفعش نجيب سيرته غير بالكويس
سامية :: هو ده كان له سيرة كويسة من اساسة
زينب :: شوفي البت ... علينا الكلام ده يابت
احمد نده علي مراتة رشا ..
رشا :: ايوة يا احمد جيالك
سامية :: هو سي احمد هنا .. وانا عمالة اتكلم براحتي
زينب :: وش كسوف اوي يابت
سامية :: طيب امشي انا بقي فتكم بالعافية
...............
حسين :: بقولك ايه يارياض تعالا اقف مكاني هنا علي ما اروح المخزن اللي في البيت علشان اشوف البضاعة اللي فيه واشوف ناقصنا ايه
رياض :: حاضر ياسي حسين
حسين ساب المحل لرياض و مشي واول ما وصل البيت افتكر انة نسي المفاتيح في المحل لكنة سايب نسخة من المفاتيح دي في البيت خبط علي الباب قامت زينب فتحت له
زينب :: حسين ؟ جاي بدري يعني في حاجة
حسين :: لا انا جاي علشان ابص في المخزن علي البضاعة الموجود واشوف فيه ايه ناقص.. فين اسماء
زينب :: جوه ..
حسين :: طيب عايزك شوية كدة تبقي تجيلي المخزن
زينب :: بالنهار كدة ؟
حسين :: اسماء. بت يا اسماء
اسماء :: ايوة ياحسين .. ايه اللي جابك دلوقت
حسين روحي جيبي نسخة مفاتيح المخزن من الأوضة علشان نسيت التانية في المحل
سامية حاضر
حسين :: هستناكي يا زينب .. اوعي متجيش
زينب :: حاضر
حسين اخد المفاتيح من اسماء وراح المخزن
وبقي عمال يجرد في البضاعة وبعد نص ساعة زينب راحتلة المخزن
حسين راح قافل الباب بتاع المخزن ورا زينب بسرعة
حسين :: كل ده علشان تجيلي
زينب :: اعمل ايه مانا استنيت لما مراتك دخلت اوضتها
حسين راح شادد زينب وموعها علي شوايل الرز وراح نايم فوق منها وشفايفة بتاكل في شفايفها وزينب عمالة تحضن فيه وتضمة ليها بأيدها وايد حسين راحت علي بزازها وبقي عمال يحسس عليهم
حسين :: وحشاني اوي يازينب
زينب :: وانت وحشني اوي ياحسين
شفايفهم بتاكل في بعض بتاع خمس دقايق وايد حسين رايحة لكل حتة في جسمها لغاية ما بقت تحت منة زي قطعة البوظو دايبة عالأخر
رفع جلبيتها ونزل الكلوت بتاعها وراح نازل بين فخادها وفضل يلحس في كسها وهي شغالة تملس علي شعره ولسانة رايح جاي لحس في ظنبورها وفي خرم كسها
اااااااه اااااااه وحشتني اوووي ياحسين اووووووف اووووف مش قااادرة
اووووووووف اوووووف
حسين بعد ما لحس كسها راح مطلع زبره من البنطلون وفتح رجليها ودخل زبره في كسها
اااايييييي .. وحشني اووووي .. ااااااااه
زبرك جميل اووووي اااااااااه
فضل حسين ينيك في زينب ومكنش مستريح لانة خايف مراتة تدخل عليهم او اي واحدة من البيت
حسين عمال ينيك في كس زينب وهي بتتأوه تحت منة وبعدين راح نايم هو علي ضهره وزينب قامت وطالعة فوق منة وقعدت علي زبره .. اللي دخل في كسها زي السكينة في الحلاوة
زينب عمالة تطلع وتنزل علي زبره وبعدين نامت في حضنة وهي لابسة زبره في كسها وبقي عمالة تروح لقدام وترجع لورا
يخرب بيتك . يخرب بيتك .. زبرك وحشني اوي ياحسين
زينب :: فيه حد بره ؟
حسين :: مش سامع
زينب قامت وراحت بصت من ورا الباب وحسين جه من وراها وهي مفلئسة وراح فاتح طيزها
زينب بصوت واطي . انت بتعمل ايه .. هتفضحنا
حسين :: راقبي انتي الطريق من ورا وانا هنيكك
حسين دخل زبره في كسها من ورا ومسكها من جناب طيزها وبقي عمال ينيك فيها ولحمة بيرتطم في لحمها
اووووو اوووو. ياخرابي عليك اوووو.
جمييييبل جميل اووووووي
فضل حسين ينيك في زينب ونزل لبنة في كسها
زينب :: يخرب بيتك ايه اللي انت عملتة ده
حسين :: مقدرتش امسك نفسي
زينب :: ينفع كدة .. مليت كسي لبني
وراحت لبست الكلوت بتاعها وظبطت لبسها وخرجت بسرعة. وبراحة دخلت البيت
ومن حسن حظها مكنش حد موجود
رشا فوق مع جوزها واسماء في المطبخ
والحاجة امينة في اوضتها
الحاجة امينة واخدة العلاج ونايمة في اوضتها وبتحلم بواحد مش قادر تميز شكلة
ماسكها في الزريبة وعمال ينيك فيها
وزبره الكبيره داخل خارج في كسها
وعمالة تتلوي علي السرير ومدخلة ايدها تحت الكلوت وبتدعك في كسها
الشخص ده حد تعرفة لكنها مش قادرة تفتكره مين. ومره واحدة صحيت من النوم
حاسة نفسها سريع قامت بصت علي نفسها
لقت نفسها في الأوضة وهي كانت بتحلم
قامت جابت كوباية الماية من الكومدينوا اللي جنبها. وشربت. وبعدين حطت ايدها علي الكلوت لقتة غرقان افرزات لزجة
قعدت علي السرير ورجعت تفكر في الحلم وحاولت تفتكر وش الراجل اللي كان بينكها في الزريبة. لكنها مقدرتش تفتكر
قامت من عالسرير ونزلت وخرجت من البيت
زينب :: رايحة فين ياحاجة امينة
امينة :: عايزة اتمشي شوية . هروح الزريبة
زينب :: الزريبة ؟
امينة رجليها اخدتها للزريبة وراحت المكان اللي كانت بتتناك فيه في الحلم
وفضلت واقفة وتفكيرها مشوش مهزوز مش قادرة تفتكر اي حاجة غير ان فيه واحد كان بينكها في المكان ده .. ومبقتش قادرة تميز
ان كان ده الحلم .. ولا ده حصل فعلا قبل كدة
زينب راحت وراها الزريبة علشان تشوف في ايه. وفضلت واقفة تراقبها من بعيد
شوية زينب ذهقت من الوقفة وراحت راجعة .. والحاجة امينة بعد نص ساعة رجعت تاني البيت
الجزء الرابع
............
البوليس بدأ التحقيق مع اغلب اهل البلد
وكلهم اجمعوا ان الحاج كرم راجل مش كويس وكان راجل انتهازي وياكل اموال الغلابة وبيسرق ارضهم وكان له خلافات مع ناس كتير منهم فلاحين كان شاري من الارض برخص التراب وطلعت الارض في الاخر تبع تقسيم المباني والسعر الحقيقي كان فوق السعر اللي دفعة للفلاحين عشر اضعاف اللي دفعة ده غير خلافة المستمر مع الحاج نعمان
دائرة التحقيقات شملت ناس كتير
وكل يوم كانت الحكومة تيجي دوار العمدة تحقق مع شوية من الفلاحين وتمشي
..........
احمد سافر القاهرة وعصام ادالة مفاتيح البيت الجديد اللي اشتروه هناك والحاج نعمان كان قايل لعصام ان كل واحدة من اخواتة البنات ليها شقة في البيت وعصام ادالة مفاتيح البيت والشقة بتاعة مراتة راشا علشان ميدورش لسة علي شقق وكدة
من حسن حظ احمد ان البيت كان متشطب ومش فاضل غير شوية عفش يحطهم في الشقة وطبعا ده مأخدش منة غير يوم
نزل فيه اشتري كل حاجة وفرش شقتة وسكن فيها وراح استلم شغلة الجديد في المستشفي
مرت الايام علي ما الدكتور احمد عرف يظبط حالة في المستشفي ويظبط مواعيدة وبقي بيشتغل في المستشفي مع تلاتة دكاترة زمايلة وبقي بياخد السبت والاحد والاتنين في القاهرة وباقي الايام في العيادة بتاعتة اللي في البلد
في اول اسبوع له في المستشفي اتفاجئ ان الممرضة اللي كانت شغالة في المصحة النفسية اللي اسمها احلام اشتغلت في المستشفي
احمد :: مش انتي اسمك احلام
احلام :: ايوة .. انت تعرفني ؟
احمد :: ايه ده انتي نستيني ؟ مش فكراني خالص؟
احلام :: الحقيقة انا فاكرة اني شفتك قبل كدة بس مش قادرة احدد شفتك فين
احمد :: مش انتي كنتي شغالة في مصحة ... والدكتور اللي كان ماسك المصحة اسمة الدكتور هيثم
احلام :: ايوة ايوة افتكرتك انت كنت بتيجي المستشفي كتير
احمد :: ايوة بالظبط كدة .. افتكرتيني اهو
احلام :: الحقيقة افتكرت اني شفتك هناك كتير بس مش قادرة بردو احدد كنت بتيجي المستشفي ليه .. استني مش انت كنت تبع الحالة بتاعة الست اللي كان اسمها اسمها .. ايوة افتكرت امينة ؟
احمد :: ايوة دي حماتي ودلوقت خفت ورجعت البلد بس مقولتليش سبتي المصحة وجيتي هنا ليه ؟
احلام :: بلجلجة لا ابدا مفيش بس المرتب مكنش كويس
احمد :: عموما انا دكتور النسا والولادة الجديد لو فيه اي حاجة ابقي عدي عليا
احلام :: اه مانا عارفة انك جديد هنا .. نورت المستشفي يادكتور احمد
احمد : طيب عن اذنك علشان ميعادي المفروض بدأ من عشر دقايق
احلام :: اتفضل يا دكتور
نسرين :: هو انتي تعرفي الدكتور ده يابت
احلام :: بغرور كدة ورفعت لياقة البالطو لفوق.. هو انا قليلة في البلد دي هههههه
نسرين :: ههههههههههه. لا بجد تعرفيه اصلي شيفاه هو اللي وقفك وبقي بيتكلم معاكي وهو لسة جديد هنا ميعرفش حد
احلام :: ايوة يابنتي اعرفة من فترة كان صاحب الدكتور اللي كان ماسك المصحة اللي كنت شغالة فيها
كترت المشاكل في بيت العمدة في الايام الاخير بينة وبين مرات ابنة الهام لانة شايفها اغلب الوقت قاعدة في شقتها ومبقتش بتحط ايدها في اي حاجة في البيت وبتتعامل معاهم من مناخيرها وشايفة نفسها
وكل ما العمدة يتكلم مع جلال ويقولوا مينفعش اللي مراتك بتعملة ده يقولوا مافيه خدامة في البيت مراتي تحط ايدها ليه
وكان العمدة في الاخر يتخانق مع جلال
ويلقح بالكلام علي الهام طول ما هي قاعدة او حتي في شقتها كان بيتعمد يعلي صوتة علشان يسمعها التلقيح
وفي ليلة الهام اخر ما ذهقت مسكت جلال بالليل مسحت بيه بلاط الشقة وكان في الليلة دي العمدة سهران في دوار العمدة مع مع ناس بيتفق معاهم علي بيع بعض القطع الاثرية اللي كان شايلهم وكان عامل ليهم اكل وشرب وحشيش وطبعا شرب معاهم علشان يجاملهم. بعد ما خلص قعدتة معاهم واتفق معاهم علي السعر وطريقة التسليم
مشيوا وهو خد بعضة وروح عالبيت
الهام قالت انها مش هتفضل مستحملة اهانة ابوه ليها كل شوية
وانها مش مجبرة علي كدة
جلال كان ضعيف الشخصية جدا قدام الهام ومكنش بيقدر علي زعلها نهائي لدرجة انة كان بيعيط زي العيال لو في ليلة نامت غضبانة عليه
الهام لما لقت مفيش غير فايدة والعمدة مش طايقها في البيت قررت انها لازم تسيب البيت وكلمت جلال يشوفلها بيت تاني تعيش فيه علشان خلاص مش هتقدر تعيش
مع ابوه
جلال :: انا مش معايا فلوس اجيب بيها بيت
الهام :: بقي كدة .. ماشي .. نام في الشقة دي لوحدك انا هنزل انام في اوضة سعاد لغاية ما يطلع النهار وهروح بيت ابويا ومتجيش تخدني غير لما تجبلي بيت اعيش فيه لوحديص
الهام نزلت بقميص النوم الشفاف وراحت علي اوضة سعاد ونامت لاششش سريرها
في اللحظة اللي بتدخل فيها الهام اوضة سعاد كان العمدة داخل البيت وشاف الهام مرات ابنة داخلة الأوضة بقميص النوم الشفاف وفخادها كلها باينة
العمدة دخل وقفل الباب براحة. وكان الباب بتاع اوضة سعاد مفتوح والهام نايمة
العمدة دخل علي طرطيف صوابعة ومن حسن حظة كان نور الصالة مقفول استني شوية لغاية ماتأكد ان الهام نامت
ولأنة شخص دون ومعندوش مبدأ محطش في دماغة ان اللي نايمة في الأوضة تبقي مرات ابنة
قرب علي اوضتها وحط ايده علي الباب فتحة براحة وعنيه بتبرق وهو باصص علي فخاد الهام وكلوتها الأبيض باين من بين فخادها
دماغ الحشيش خلتة مش مدرك لتصرفاتة
وشايفها لقمة سائغة سهلة المنال
قرب منها وعنيه هتطلع علي جسمها وراح قالع جلبيتة وقعد بالفنلة واللباس
نزل علي ركبه وايده راحت لفخادها
الهام قامت مفزوعة وصوابع ايد العمدة مغروزة في في لحم فخادها
ايه اللي انت بتعملة ده ياعمي .. انا مرات ابنك عيب كدة
العمدة :: جسمك حلو اووي يا الهام جسمك حلو اوي وراح مكلبش فيها وحاول يبوسها صرخت
جلال سمع صوت صراخها نزل جري. والحاجة صباح خرجت من الأوضة جري هي كمان وبقت هي وجلال قدام الأوضة وشايفين العمدة وهو نايم فوق الهام وعمال يبوس فيها ومقطع الكلوت بتاعها وبيحاول يدخل زبره في كسها ومش عارف بسبب مقاومتها له
جلال اتمسمر مكانة بسبب هيرمون الدياثة وهو شايف ابوه بيحاول ينيك مراتة. والحاجة صباح مش عارفة تعمل ايه في اللحظة لأنها عارفة ميول ابنها وعارفة نجاسة ابوه
صباح لفت وشها وبصت ل ابنها اللي بان علي وشة الأنكسار والخضوع وبصت لجوزها اللي نجح في انة يدخل زبره في كس الهام مرات ابنة وراحت راجعة وطلعت علي السلم علي اوضتها .. وفضل جلال يراقب ابوه اللي مكنش اصلا في وعية ولا عارف ان جلال والحاجة شافوه
الهام بعد ما كانت بتمنع الحاج مصلحي. سلمت نفسها وبدأت تتأوه وزبره طالع داخل في كسها. وطلعت بزازها له علشان يرضع فيهم وهي بتتناك منة
العمدة مسك حلمات بزازها وبقي عمال يرضع في كل حلمة شوية. وزبره تحت مش راحم كسها
الهام قومت الحاج مصلحي من فوق منها وخلتة نام علي السرير وراحت نازلة علي ركبها ومسكت زبره الأسمر وبقت عمالة تمص فيه وتدعكة بأيدها والعمدة عمال يقولها مصي يابت. مصي زبري اووي
نزلت بلسانها علي بيضانة وبقت عمالة تلحس فيهم وراحت قالعة كل هدومها وطلعت فوق العمدة ونزلت وهي ماسكة زبره وراحت مدخلاه في كسها. وفي اللحظة دي شافت جلال جوزها واقف بيتفرج عليها وماسك زبره عمال يدعك فيه
بقت عمالة تطلع وتنزل علي زبر ابوه وعنيه علي جوزها الهايج وشغال يضرب عشره عليها وهي بتتناك
فضلت الهام قاعدة علي زبر العمدة وتروح لقدام وترجع لورا لغاية ما جاب لبنة في كسها وراحت نايمة علي صدره وهي قاعدة عليه
جلال :: طلع فوق وساب مراتة نايمة في حضن ابوه وراح طالع اوضة امة اللي كانت نايمة بتبكي علي اللي شيفاه بيحصل في بيتها
جلال دخل علي امة اللي مسحت دموعها
وطلع جنبها علي السرير ونام وراها وحضنها وبقي عمال يحضن فيها اوي وزبره واقف وداخل بين فلقة طيزها
صباح دموعها عمالة تنزل وجلال مغيب تحت تأثير الشهوة والدياثة وايده عمالة تحسس وتفعص في بزازها
وزبره عمال يحشره في طيزها
رفع بأيده قميصها اللي لابساه وكشف طيزها
ونزل الكلوت بتاعها. وفتح طيزها ودخل زبره علي خرم طيزها وبقي عمال يحضن فيها ويحك زبره في خرمها. وايده عمالة تفرك في بزازها
شوية وراح قايم قلعها الكلوت كلة وفتح رجليها ونزل يلحس كسها
مع الوقت هاجت من لحس جلال لكسها وبقت بتتأوه وهي ماسكة راسه وعمالة ترفعلة كسها وتحكة في لسانة
بعد ما شبع من لحس كسها اللي غرق من شهوتها قام خلاها تفلئس
ومن وراها بقي عمال يمشي زبره علي كسها وعلي خرم طيزها والحاجة صباح بتتأوه وهي مفلئسة وبايدها بتفرك في حلمات بزازها وراح جلال مدخل زبره في كسها خلاها شهقت من المتعة
اااااه اااااااه براااحة براحة اااااااااه
جلال ماسك في لحم طياز امة وعمال ينكها في كسها من ورا وصوره مراتة وهي بتتناك من ابوه قدامة. وكل ما ابوه يرزع زبره في كس الهام جلال يرزع زبره في كس امه اكتر واكتر لدرجة ان ضوافر ايده غرزت في لحمها
وبقت صباح بتحاول تشيل ايده لأنة عورها
شوية جلال شال زبره من كسها وراح تافف علي خرم طيزها وبقي عمال يبعبصها في طيزها بصباعة وبعدين مسك زبره وراح راشقة في خرم طيزها
اااااييييي .. براحة براحة يا جلال بتاعك تخين ااااي .. بيوجعني ياجلال ااااااي
جلال مكنش سامع صوت امة وكل تركيزه في الصورة اللي قدامة. صوره الهام وهي بتتاوه من زوبر ابوه
فضل جلال ينيك في امه لغاية ماجاب لبنة في طيزها. وبعد خلص قام اخد هدومة وخرج من عندها علي الشقة بتاعتة
تاني يوم عالفجر العمدة مصلحي فاق وفتح عنيه لقي الهام عريانة ملط نايمة جنبة
بقي هيتجنن مش عارف ايه ده ؟
قام متسحب زي المجنون مش عارف ايه اللي جابة الأوضة دي ولا عارف ايه اللي جاب الهام اصلا اوضة سعاد
وطي علشان ياخد الجلبية من علي الأرض
كانت الجلبية نصها علي الأرض والنص التاني تحت الهام
بقي بيشد الجلبية براحة لكن الهام في اللحظة دي صحيت وراحت قايمة وهي بتبص للعمدة اللي كان قدامها
قامت وراحت مخبية بزازها بأيدها وعملت نفسها بتعيط
العمدة جري قفل باب الأوضة وراح بسرعة حط ايده علي بوق الهام علشان ميتفضحش
وقعد جنب منها يحلف ليها 100 يمين انة هو مش عارف ايه اللي جابة الأوضة دي ولا فاكر ايه اللي حصل
الهام حكت للعمدة وهي بتعيط الخناقة اللي كانت بينها وبين جلال بالليل وسابتلة الشقة ونزلت نامت تحت في الاوضة وانها صحيت
علي تكتيف العمدة ليها ونومة فوق منها وبعدين عمل اللي عملة معاها
العمدة لما الهام حكت له افتكر كل حاجة
وفضل يتحايل علي الهام متقولش لحد وانها كانت غلطة وانة كان قاعد مع ناس مهمة واضطر يشرب معاهم
الهام :: يالهوي يالهوي .. انت مش عارف انت عملت ايه مع مرات ابنك
العمدة وعدها انة مش هيضايقها تاني وفضل يترجاها ويتحايل عليها انها متجبش سيرة اللي حصل ده لجوزها ولا ل للحاجة صباح
الهام :: عملت نفسها مصدومة وطردت العمدة من الأوضة العمدة اخد هدومة وخرج بسرعة ولبسهم وهو طالع علي السلم
فتح الأوضة براحة ولقي صباح نايمة. قلع هدومة وعلقها براحة وراح نايم جنبها
قال يعني بايت جنبها من بالليل .. وصباح كانت صاحية وحاسة بيه والهام لبست القميص بتاعها وطلعت وهي منتصرة علي شقتها
................
عصام :: قومي يابت الساعة داخلة علي سبعة الصبح
زينب :: فتحت عنيها وقامت وهي بتتمطع
صباح الخير يا ابو امير
عصام :: صباح النور يا زينب قومي علشان تحضريلي العشا
زينب :: حاضر ياراجل قايمة اهو.. قامت ولبست الجلبية بتاعتها وراحت غسلت وشها وبعدين دخلت المطبخ تعمل فطار
شوية اسماء هي كمان صحيت هي وجوزها حسين
اسماء :: صباح الخير ياعصام
عصام :: صباح النور يا اسماء .. صباح الخير ياحسين
حسين :: صباحك نادي ياخويا
اسماء :: اروح احضر الفطار مع زينب
صباح الخير يازينب
زينب :: صباح النور .. هاني كام طماطمية من التلاجة وقطعيهم
اسماء :: طلعت من التلاجة كام طماطمية وقطعتهم وزينب عملت الفول والجبنة وحطتهم في الاطباق واسماء طلعت العيش
وخرجوا
عصام :: اطلعي يازينب صحي رشا وصحي الحاجة امينة علشان يفطرو معانا
زينب :: حاضر يا عصام
زينب طلعت صحت رشا وصحت الحاجة امينة ونزلت
ورشا وامينة نزلوا وقعدوا كلهم فطرو مع بعض وبعد ما خلصوا فطار
رشا :: بقولك ايه ياعصام ياخويا كان فيه موضوع كدة كنت عايزة اتكلم معاك فيه
عصام :: موضوع ايه اتكلمي ياختي
رشا :: اختك نعمة مكلماني من يومين علشان افاتحك في موضوع الورث بس انا يعلم ربنا مسكتها هذقتها
عصام بص علي حسين وبص علي مراتة ومرات اخوه وقالها .. اه وبعدين يا رشا
مين تاني من اخواتك البنات كلموكي
رشا :: بصراحة نعمة كلمت الهام وكلمتني والهام قالت انها مسكت حماها العمدة وزعقتلة قدام مراتة وابنها علشان طلب منها تكلمكم في ورثها وقالت له محدش له يدخل بيني وبين اخواتي
عصام :: طب وانتي ؟؟
حسين :: علي فكرة يا رشا اخوكي اتكلم معايا في موضوع الورث
عصام :: استني انت ياحسين انا مش عايزك تقول حاجة .. انا حابب اسمعهم الأول
رشا :: انا عن نفسي ضامنة حقي معاكم ومش عايزه .. انا عايشة في وسطكم وده عندي بالدنيا والفلوس تغور طالما انتوا جنبي
عصام :: انا عارفك يا رشا انك حنينة وجدعة بس حقكم محفوظ وهتاخدوه من غير ما ابيع اي حاجة من الاملاك
حسين :: عصام قال نفس الكلام ده من قبل ما اخواتك يتكلموا وقالي هيتصرف علشان يجبلكم حقكم بما يرضي ربنا
رشا :: لا ياخويا لو هداين نفسك علشانا بلاش تغور الفلوس هو احنا ناقصنا حاجة
عصام :: متخفيش عليا يا رشا وحقكم هدهولكم وهتفضلوا اخواتي وهشيلكم علي راسي من فوق هو انا ليا في الدنيا غيركم
زينب :: رشا اصيلة ياعصام واخواتك كلهم ولاد حلال وميستغنوش عنكم
عصام :: سمع كلمة ولاد حلال وراح في دنيا تانية وبص للحاجة امينة وافتكر الجواب
اللي كان سايبة ابوه لعصام وقايلة علي الحقيقة كلها
حسين :: بتاخدي ياما العلاج بتاعك في وقتة
رشا :: انا متابعة العلاج ياحسين متقلقش
امينة :: رشا هي اللي بتديني العلاج واوقات زينب ربنا يباركلها
عصام :: طيب اقوم انا ياجماعة ..هروح ابص علي الأرض وبعدين اطلع علي المحل
حسين :: خدني معاك ياخويا
عصام يدوب خرج من البيت هو وحسين جالة تليفون
عصام :: الو مين معايا .. ايوة ايوة افتكرت
بجد يعني الراجل جه من السفر خلاص
طب تمام اديني بس يوم ولا اتنين وهجيلك مصر علي طول .. لا لا ميتصرفش انا شاري زي ماقولتلك
عصام قفل وحسين سألة مين ده ياخويا
وشاري ايه
عصام :: لا دول قرشين كنت شايلهم علي جنب وفكرت اتاجر في الاراضي فرايح ابص علي حتة ارض عجبتني هشتريها وبعدين ابعها بمبلغ اعلي واهي حسنة تطلعي
حسين :: ربنا يبارلك ياخويا انت تستحق كل خير
عصام :: ادعيلي ياخويا وعلي فكرة انا هحضرلك مفاجئة حلوة قريب
حسين :: بجد !؟ مفاجئة ايه
عصام :: هقولك ازاي عليها. امال هتبقي مفاجئة ازاي ؟ يلا يلا متشغلش بالك وروح علي محلك
رشا :: احمد .. احمد
احمد :: ايوة يارشا في ايه
رشا :: قوم تليفونك بيرن
احمد قام وفتح عنيه بالعافية وبص في التليفون ولقاه رقم غريب
احمد :: الو ايوة مين معايا .. اه ازيك يامدام
مرفت اه فاكرك .. ايوة فعلا بقالي اسبوع قافل العيادة بسبب وفاة عمي ماشي خلاص يعني عملتي كل الفحوصات اللي طلبتها منك .. خلاص. اديني بس ساعة وانا هكون موجود في العيادة
رشا :: ايه انت رايح العيادة
احمد :: اه ياحبيبتي تحبي تنزلي معايا
رشا :: لا مش هينفع انزل الشغل خالص اليومين دول انت عايز الناس تقول عليا ايه
نزلت الشغل وابوها مكملش اسبوع ميت
احمد :: خلاص براحتك ياحبيبتي انا هقوم اغسل وشي والبس وامشي
رشا :: استني متنزلش من غير ما تفطر انا هقوم اعملك الفطار
رشا قامت ولبست هدومها علشان تعمل الفطار لجوزها. وبعد ما احمد فطر لبس هدومة ونزل وبعديه رشا نزلت
رشا :: صباح الخير يازينب
زينب :: صباح النور يارشا
زينب :: هو جوزك نازل الشغل ولا ايه
رشا :: ايوة فيه حالة اتصلت بيه وراح علشان يكشف عليها
زينب :: ربنا يقويه. جوزك بيتعب اوي في الشغلانة بتاعتة دي
رشا :: امال اسماء فين وحسين
زينب :: حسين نزل الصبح هو وعصام علشان يشترو الحاجات اللي نروح بيها القرافة ( المقابر ) بكره واسماء في الزريبة
رشا :: ايوة ايوة. طيب امي فطرت
زينب :: اه الحاجة فطرت الصبح ومع اسماء في الزريبة احنا مصدقنا رجعت كويسة وبدأت تتأقلم علي موت عمي
رشا :: اسكتي دي ورتنا ايام ربنا ما يرجعها
زينب :: اهي اسماء جت هي والحاجة
رشا :: عاملة ايه دلوقت ياما
الحاجة امينة :: نحمده علي كل حال
اسماء : صباح الخير يارشا
رشا :: صباح النور يا اسماء
الحاجة امينة :: امال جوزك منزلش لغاية دلوقت هو لسة نايم
رشا :: لا ياما. جوزي راح العيادة
الحاجة امينة :: طيب اقوم انا اروح الأوضة بتاعتي
زينب :: اوضة ايه ياحاجة خليكي قاعدة معانا
الحاجة :: معلش العلاج اصلة بيخملني وبيخليني مش قادرة افتح عنيا ولا اسلب طولي
الباب خبط
زينب :: روحي افتحي يا اسماء
اسماء راحت فتحت وكان عوضين هو اللي علي الباب وشايل شنط هو ورياض
اسماء اتفضل يا عوضين انت ورياض وحطوا الشنط دي جوا
عوضين دخل هو ورياض وحطوا الشنط واول ما عوضين شاف الحاجة امينة قلبة كان بيتنطط
عوضين :: ازيك ياستي الحاجة امينة.
الحاجة امينة فضلت تبص علي عوضين ومش فكراه خالص
زينب :: ده عوضين يا حاجة مش فكراه
الحاجة امينة :: هزت دماغها بالرفض
عوضين :: ياحاجة انا عوضين اللي شغال مع سي عصام في المحل وفي الأرض
رشا :: معلش ياعوضين الحاجة بتاخد علاج شديد شوية ومخلي التركيز بتاعها مش قد كدة
عوضين :: لا مفيش حاجة ياست رشا المهم انها بخير
زينب :: امال فين سيدك عصام وسيدك حسين
عوضين :: سي عصام طلع علي البيت التاني وسي حسين راح المحل يجيب منة حاجة
زينب :: ماشي روح انت خلاص ..
عوضين :: اي اومر مني تاني ؟ وربنا يتم شفاكي علي خير ياحاجة امينة
امينة مش قادرة تفتكر عوضين وفي نفس الوقت حاسة انها تعرفة اوي
..............
احمد :: ازيك يا مدام مرفت
مرفت :: هههههه هو احنا في البندر يادكتور علشان تقولي مدام وكدة
احمد :: هههههه مدام دي بتتقال للست المتجوزة
مرفت :: ماني عارفة بشوفهم بيقولوا كدة في التلفزيون
احمد :: المهم اخبار النزيف ايه ؟
مرفت :: لا خلاص معدش فيه نزيف انا جاية علشان موضوع قلة الخلفة . نفسي احبل يادكتور احمد وجوزي منعني من الكشف
احمد :: طيب عال اوي .. امال الحاجة مجتش معاكي يعني
مرفت :: امي قاعدة في البيت تعبانة شوية وانا قولتلها خليكي علشان لو جوزي جه البيت تقولوا اي حاجة بدل ما يدور عليا
احمد :: اه .. طيب اتفضلي ورا الستارة اقلعي واستنيني علي السرير
مرفت :: حاضر يا دكتور
مرفت راحت ورا الستارة قلعت الكلوت وطلعت علي السرير شمرت لفوق فخادها والدكتور احمد لبس الچونتي بتاعة وراح قعد علي الكرسي بين فخاد مرفت
فتح كسها بصوابعة وريقة بدأ يجري علي كسها ومسك زنبورها بصوابعة وبقي بيفرك فيه براحة
مرفت كانت جاية ومستنية اللحظة دي
وسابت نفسها للدكتور احمد وعنيها غمضت وشايفها بقت تحت سنانها واهاتها مكتومة
احمد مفيش حد معاه في العيادة ومستغل ده وكان عارف ان مرفت مستمتعة جدا بفركة زنبورها بصوابعة ...ومستغل جهلها
احمد :: معلش استحمليني يامرفت انا بعمل كدة علشان اشوف فيه حاجة هتنزل
. صديد او دم
مرفت بصوت ممحون .. ولا يهمك يادكتور
اعمل اللي انت شايفة صح
احمد بل صباعة بريقة وحطه علي زنبورها وبقي بيدعك فيه براحة. ومع استمرار دعكه لزنبورها. بدأت مرفت تحرك وسطها حركات لا اراديا من الاثارة والشهوة اللي قادت في جسمها
احمد بدأ يدخل صباعه في كسها ويحركة جوه شوية وبعدين دخل صباعين وبدأ يدخلهم ويخرجهم. ومرفت غصب عنها وبدون ماتتحكم في نفسها بدأت تحط ايدها علي بزازها وتدعك فيهم وتفرك في حلمات بزازها
بعد ما احمد خلي مرفت مستوية علي الجنبين قام وقالها لا انتي زي الفل ومفيش اي حاجة نزلت
مرفت مكنتش قادرة ترد علي الدكتور وكانت عايزاه يدخل زبره في كسها علشان يطفي النار اللي هو شعللها
احمد راح مكتبة بعد ما قلع الچونتي وغسل ايده ومرفت قامت بالعافية لبست الكلوت وقعدت علي الكرسي بتاخد نفسها بالعافية
احمد :: هو انا مش باين قدامي في الفحوصات اي مشاكل. بس لازم تجيلي
مرتين في الأسبوع لمدة شهر علشان اشوف فيه صديد هينزل ولا لا
مرفت :: حاضر يا دكتور
وهكتبلك علي شوية ادوية هتساعد علي حملك بس المهم جوزك ميعرفش انك خفيتي علشان لو عرف مش هتعرفي تجيلي تاني
مرفت :: ايوة طبعا اكيد مش لازم اقولوا
احمد :: واي حاجة تحسي بيها تتصلي بيا طوالي
مرفت مشيت. واحمد كان هايج علي الأخر وكان نفسة ينيك مرفت لكنة محبش يتسرع
.............
عصام راح البيت التاني بتاع الحاج وبقي عمال يقلب في البيت علشان يلاقي اي اوراق كدة ولا كدة خاصة بأملاك الحاج لغاية ما لقي كل الاوراق في صندوق عاملة الحاج
ولفت نظره دوسيه فيه اشاعات وتحاليل مكتوبة بالاجنبي
عصام بينة وبين نفسة ايه الاشاعات دي والتحاليل دي .. معقولة الحاج يكون كان عنده حاجة ومخبيها علينا
وبدأت دماغ عصام تودي وتجيب وليه الحاج مجبلوش سيرة الأشاعات دي وليه مخبيها في الصندوق .. بدا يقلب في الورق لغاية ما لقي ورقة مكتوب فيها كل حاجة
عصام مسك الورقة وبدأ يقراها والدموع بتنزل من عنيه وايده بتقفل علي بعضها وقام زي الطور الهايج يخبط في كل حاجة في الشقة
معقول ابويا مش ابويا .. معقول الحاج نعمان مكنش بيخلف ؟
امال انا ابن مين ؟ وحسين ورشا ونعمة والهام دول عيال مين
معقول الحاجة امينة خاينة وامي خاينة وفتحية كانت خاينة
معقول كل دول كانوا خاينين ؟
عصام الدنيا بدأت تلف بيه ومش مصدق اللي قراه ولا مصدق بعد العمر ده كلة. يطلع الحاج نعمان. اطيب واحن خلق ربنا مش ابوه
ياااااااه ياحاج نعمان دانت كنا مخبي حمول الجبال متقدرش عليها
عصام اخد الجواب والورق وراح الأوضة المقفولة بالباب الحديد اللي مخبي فيها الفلوس وراح شال الجواب والاشاعات هناك وبعدين خرج ومبقاش عارف يعمل ايه.
وقرر ان مش لازم حد يعرف الحقيقة دي مهما يكون وان زي ما الحاج داري سره هو كمان لازم يداري علشان ميتفضحوش في البلد
رجع عصام جوه البيت وبقي بيقرا الورق لغاية ما لقي وصية توزيع التركة ( الميراث )
وان الحاج كاتب بعد موتة لازم البنات تاخد حقوقها كاملة .. والفلوس بتاعة كرم والاثار
تبقي من نصيبه هو واخوه حسين
لكنة ميعرفش اخوه السر اللي بينهم لانة ممكن يضيع كل حاجة في لحظة لانة متهور
وان عصام يكون سند له وضهرة ويحافظ علي اخواتة البنات وميعرفهمش السر بتاع امهم مهما كان
عصام كان بيقرا الوصية ودموعة بتنزل بالدموع وبيكلم نفسة
هتفضل انت ابويا ياحاج نعمان .. كفاية حنيتك علينا وعلي الحاجة امينة حتي بعد ما عرفت الحقيقة .. مفيش غيرك هيكون ابويا ولا يستحق اقولوا يابا غيرك
ربنا يرحمك يابا. ربنا يرحمك
خرج عصام من البيت الجديد وقفلة من بره بالقفل وقرر انة لازم يشيل الفلوس من البيت ويدور علي مكان تاني غير البيت ده
وبرغم ان البيت بأسمة الا انة قرر لازم يشيل الفلوس لكن الاثار هتفضل في مكانها مدفونة تحت الارض لغاية ما يجي يومها اللي هتخرج فيه
..................
نعمة :: انا هقوم البس علشان اروح بيت ابويا
وجدي :: طيب انا كمان هالبس واوصلك
نعمة :: ماشي
نعمة لبست ووجدي لبس هدومة وهما نازلين شافوا العيادة مفتوحة
وجدي ونعمة دخلوا العيادة
وجدي :: ايه ده انت نزلت العيادة يعني .. ليه مقولتليش
احمد :: لا انا مكنتش نازل بس فيه حالة اتصلت عليا كشفت عليها ومشيت وانا قوات اقعد شوية هنا لحسن مليت من البيت
وجدي :: طب ايه مش ناوي تروح ولا قاعد
احمد :: لا قاعد شوية .. وانتوا رايحيين فين
نعمة :: رايحين بيت ابويا
احمد :: ماشي انا هقعد هنا شوية وابقي احصلكم
وجدي :: خلاص يلا بينا احنا يا نعمة
نعمة يدوب خرجت من باب البيت وبقت في الشارع وراحت ماسكة جنبها وعملت ان جنبها هيموتها ومش هتقدر تروح
وجدي :: طيب خلاص مش مهم تروحي تعالي اطلعك شقتنا
نعمة :: لا روح انت علشان مينفعش نبقي احنا الأتنين هنا. واقف مع عصام وحسين واشتري معاهم حاجات القرافة بتاعة بكره
وجدي :: طيب علي الأقل اطلعك الشقة واجبلك اي مسكن
نعمة :: فيه مسكن فوق روح انت وانا هتسند براحة وهطلع
وجدي :: ماشي. وفضل وجدي واقف لغاية ما نعمة دخلت البيت وطلعت السلم وبعدها راح ماشي. علي طول
نعمة فضلت مستخبية ورا السلم ولما لقت وجدي مشي. راحت نازلة جري للعيادة وقفلت باب العيادة من جوه
احمد لما سمع صوت باب العيادة بيتقفل راح خارج. .. ايه ده نعمة؟.
نعمة :: وحشتني اوي ومش قادرة خالص علي بعدك
احمد :: انتي مروحتيش مع حوزك ؟
نعمة :: انا مصدقت شوفتك في العيادة عملت جنبي وجعني ورجعتلك
احمد : تعالي دانتي جيتي في وقتك دانا مولع نار
احمد شد نعمة من ايدها ودخلها المكتب وراح واخدها في حضنة وبقي عمال يبوس فيها وايده ماسكة طيزها وعمال يحسس عليهم ويزوقها عليه علشان زبره يخبط في كسها من فوق الچيبة
ونعمة حاطة ايدها حولين رقبتة وعمالة تبوس فيه وممحونة علي الأخر .. شوية ايدها نزلت لزبره ومسكتة من فوق البنطلون وبقت عمالة تدعك فيه
نزلت علي ركبها وفكت زرار البنطلون بتاعة وعينها بتبص في عنيه وهي ممحونة. وصوابعها نزلت سوستة البنطلون
دخلت ايدها وبقت بتحسس علي زبره من جوه البنطلون واحمد واقف واحطط ايده علي شعر نعمة وراج براسه لورا ومستمتع بتحسيس نعمة لزبره
طلعت زبره مت تحت البوكسر وفردت لسانها وهي بتبصلة ومبتسمة وبدأت تلحس من تحت الراس لفوق وايدها عمالة تدعك فيه
وايد احمد رايحة جاية تملس علي شعرها
فتحت بوقها وبدأت تمص في الراس وتدخل زبره جواها وترجع تسحبة وعنيها كل شوية تبص عليه وكانها عايزه تشوفة وهو هايم من مصها لزبره
فضلت تمص في راس زبره وترضع وبعدين نزلت براسها وبوقها لتحت زبره. وبقت بتاخد بيضانة وتشفطهم وترجع بلسانها تلحس زبره
احمد قومها وقلعها هدوم الخروج اللي كانت لابساها ومسك بزازها بأيده وبقي عمال يمص في كل حلمة شوية وهي ماسكة زبره وشغالة تدعك فيه وتحكة في ايدها
وحشني اوووي يا احمد ووحشني زبرك ده خالص
احمد :: خالص خالص
نعمة :: ايووووه خالص مالص يالهوووي عليه وعلي جماله وهو واقف كدة
احمد :: ليه هو زبر وجدي مش بيقف كدة
نعمة :: زبر جوزي حاجة وزبرك انت حاجة حاجة تانية اوووووف بصراحة زبرك يعتبر زي زبره بس الفرق اني غوياك
احمد :: رفع زينب علي سرير المرضي وفتح رجليها. ودخل مابينهم وبصباعة بقي عمال يمشيه علي زنبورها
احمد :: كسك وحشني اووي
نعمة : طيب وريني هتعمل معاه ايه
احمد :: هبوسه كدة اموووه وكدة اموووه واحط لساني والحسة كدة
نعمة :: يالهووووي عليك بتبوظني انت بكلامك ده
احمد :: ممممم كسك فيه عسل ممممم مش بشبع من لحسة مممممم
نعمة :: اوووووف .. وانا كسي بتاعك يا احمد .. الحسة. ونيكة واعمل فيه اللي انت عايزه
احمد وقف ومسك زبره وحطه علي خرم كسها. وبعدين شدها لطرف السرير وراح مدخل زبره بالكامل في كسها
اوووووووووف .. ايه الجمال ده .. زبرك مالو النهاردة ..
احمد :: مالوا ياقلبي .. بيوجع
نعمة :: لا ااااااا بس تخين اووووي وحاسة انة محشور حشر في كسي
احمد فضل يدك زبره في كس نعمة وينيك فيها وهي تحت منة بتتغنج اوووووووو اوووووووه اااااااااييييي زبرك جميل يخرب بيت كدة
احمد طب قومي نفسي انيكك في طيزك
نعمة :: بدلع تنكني في طيزي .. طب زبرك يوكعني
احمد :: لا متخفيش مش هيوكعك اوي
نعمة :: زبرك هيكون حنين علي طيزي .. نكني بلاحة في طيزي
نعمة فلئست واحمد جه من وراها وجاب چيل من بتاع السونار ودهن بيه خرم طيز
زينب ودهن راس زبره وبدأ يدوس براحة لغاية ما راس زبره دخلت في طيزها
نعمة :: ااااااااااه لا لا يا احمد مقدرش انا عالجمال ده .. ايه الحنيه دي اووووووف
جمييييييل وحنين اووووي علي طيزي
احمد :: ايه رئيك بقي بنيك بلاحة ولا مش بلاحة
نعمة ،:: هههههه لا بتنكني بلاحة اوووي
اااااااوووووف اديني في طيزي .. نكني اووووي ... عايزة احس بزبرك وهو بيحك في خرمي اوووووووف
احمد :: بس كدة .. وراح ماسكها من لحم طيزها وبقي عمال يحك زبره اوي في طيزها وهو بيدخلة وبيخرجة ونعمة ممحونة علي اخرها
نعمة :: انا عايزة اقعد علي زبرك وادخلة بأيدي في طيزي
احمد شال زبره وراح نام علي ضهره ونعمة راحت طلعت فوق منة ومسكت زبره وبدأت تنزل لغاية ما الراس بقت تحت خرم طيزها
نعمة نزلت براحة اووي لغاية ما خرم طيزها فتح وبدأ يبلع زبر احمد
اااااااااااااه اااااااه يا احمد لو تعرف انا مستمتعة معاك قد ايه . اوووووووووف
فضلت نعمة تطلع وتنزل علي زبر احمد اللي كلة في طيزها .. وبعدين قعدت عليه وبدأت تروح لورا وتطلع لقدام واحمد حاطط ايده من تحت طيزها علشان زبره ميتكسرش
احمد :: ايه ياوليه الخبرة دي كلها
نعمة :: انت اللي تبقي معاك لازم تعمل ايتها حاجة علشان تمتعك
احمد طب قومي نفسي احط زبري بين بزازك
نعمة قامت ونزلت علي ركبها تحت زبر احمد وحطت زبره بين بزازها وفضلت تدعك زبره ببزازها وتتف عليه علشان يزفلط. وشويه تمصة وبعدين ترجعة بين بزازها لغاية ما احمد جسمة اتخشب ومسكها من شعرها
وجاب لبنة السخن علي بزازها وعلي وشها
وبعدين نعمة اخدت زبره وفضلت تمص فيه وتلحس اللبن اللي باقي منة وبتعصر الراس بصوابعها وبعدين تاخدها بين شفايفها تمصها
بعد ما مصت زبره قامت علشان خافت وجدي يرجع لاي ظرف وراحت لبسه هدومها وطلعت علي شقتها
الجزء الثاني
............
جلال قام الساعة ستة الصبح بص جنب منة لقي الهام نايمة قام براحة من جنبها علشان متصحاش
نزل ودخل الحمام غسل وشة وهو خارج من الحمام كانت الفوطة علي راسة وعلي وشه
سعاد :: بصوت واطي من المطبخ سي جلال سي جلال
جلال شال الفوطة من علي وشة وراح وقف قدام المطبخ علشان يشوف سعاد عايزة منة ايه
سعاد :: ايه هو انا موحشتكش ولا ايه ياسي جلال دانت من ساعة ماجيت من المصيف واتلهيت في جنازة الحاج حتي مقولتليش كلمة ازيك ياسعاد
جلال :: معلش ياسعاد مانتي شايفة كنا في ايه الايام اللي فاتت وكنت بخرج كل يوم من صباحية ربنا ومبرجعش غير عالعاشية
سعاد قربت من جلال وحطت ايدها علي صدره وبدلع وقالت .. ولا الست الهام خلتك تستغني عني وعن ستي صباح ونزلت ايدها براحة وبطرف صوابعها لمست زبره
جلال شال ايد سعاد وقالها مش وقتة يا سعاد الهام ممكن تنزل في اي وقت
سعاد :: مدت ايدها تاني وبقت عمالة تحسس علي زبره .. امتي طيب بقولك وحشني ولذقت فيه وراحت واخده شفايفة بين شفايفها
في الوقت ده كانت الحاجة صباح نزلت وشافت جلال هو وسعاد في المطبخ وعمالين يبوسوا بعض
صباح :: بصوت عالي جلال صباح الخير وبصوت واطي ابوك صحي ونازل
جلال باعد سعاد عنه وخرج وقالها اعملي الفطار واطلعي صحي ستك الهام
سعاد :: بصوت مايص حاضر ياسي جلال انت تؤمر
صباح :: خف شوية علشان مراتك لو شافت اللي بتعملة هتفضحنا وهتسبلنا البيت
جلال :: بص ل امة وسكت ومتكلمش
العمدة نزل صباح الخير ياجلال يابني
جلال :: صباح الخير يابا
العمدة :: ايه مش ناوي تنزل الشغل النهاردة ولا ايه
جلال :: لا يابا النهاردة الجماعة طالعين القرافة وشوية كدة هاخد الهام ونروح بيت ابوها علشان هنمشي معاهم من هناك
العمدة :: ماشي
جلال :: انت مش ناوي تروح ولا ايه
العمدة :: لا انا مش فاضي ورايا مصالح البلد
هبقي اروح بالليل اقعد شوية معاهم مع اني مبقتش بحب ادخل البيت ده بسبب المهبوشة فاطمة
صباح :: انا بس نفسي افهم هي بتعمل ليه كدة معاك واشمعني انت بالذات اللي كل ما بتشوفك بتجيلها الحالة
العمدة :: انتي بتسأليني انا ياختي ابقي روحي اسأليها هي
سعاد عملت الفطار وبعدين طلعت صحت الهام
سعاد :: ست الهام . ياست الهام
الهام :: ايوة ياسعاد ..
سعاد :: سي جلال مستنيكي تفطري معاه
الهام :: اتمطعت حاضر يا سعاد انا خلاص صحيت. روحي انتي وانا هنزل وراكي
الهام قامت من النوم وغيرت هدومها ودخلت الحمام غسلت وشها ونزلت
صباح الخير ياعمي صباح الخير يامرات عمي
العمدة / الحاجة صباح صباح النور يا الهام
العمدة :: ال بقولك ايه يابنتي محدش من اخواتك قال هيشوف الورث بتاعكم امتي
الهام بصت ل جلال وبصت للحاجة صباح
صباح :: واحنا مالنا ياعمدة ورثها وهي بس اللي من حقها تطلبة وقت ماهي عايزة
جلال :: هو ده وقتة يابا
العمدة :: ازاي بقي يا ولية مش الهام دي مرات ابنك ومن حقنا نقف معاها ونجبلها حقها
الهام :: تجبلي حقي من مين ياعمي ؟ من اخواتي؟
العمدة :: يابنتي انا خايف علي حقك اوعي تفتكري اني طمعان فيكي
الهام :: شكرا ياعمي بس الموضوع ده يخصني انا بس حتي ابنك ده ملوش يقولي
فين ورثك ولا حتي يقدر يتكلم في حاجة زي كدة .. مش كدة ياجلال
جلال :: صح يا الهام ده حقك وانا مليش اتكلم فيه
العمدة بص ل جلال وقالوا بقي كدة ماشي ياجلال ماشي
صباح :: رايح فين مش هتفطر الأول
العمدة :: لا مش متنيل فاطر .. سلامو عليكم
صباح بصت ل ابنها جلال وقالت مكنش لازم تحرج ابوك بالشكل ده
الهام :: نعم ؟ بقولك ايه يامرات عمي قدام ابنك اهو محدش فيكم له دخل باللي بيني وبين اخواتي وانت ياجلال يلا بينا علي فوق
سعاد يا سعاد
سعاد :: ايوة ايوة ياست الهام
الهام :: طلعي لينا الفطار في شقتنا ومن هنا ورايح الفطار يطلعلنا فوق
صباح :: في ايه يا الهام يابنتي ايه اللي حصل لده كلة
الهام :: مش هستني لما يحصل .. يلا ياجلال ولا هتفضل جنب امك
جلال طلع مع الهام شقتهم والحاجة صباح قاعدة مكانها بتهري وتنكت علي ابنها الدلدول وبدأت تفكر في ابنها اللي مبقاش فيه ريحة الرجولة والسبب هي عرفاه كويس وفضلت تفكر ياتري جلال قال لمراتة علي علاقتة بيها. وقعدت تلطم علي وشها لما جه في بالها ان جلال ممكن يكون حكي ل الهام عن اللي عملة معاها
سعاد طلعت الأكل ل جلال والهام ونزلت وهي مبسوطة من الوش الخشب اللي صدرتة الهام ل للعمدة ولصباح
بعد ما الهام فطرت لبست هدومها هي وجلال ومشيوا علي البيت الكبير
...............
عصام :: بت ياسامية انتي يابت
سامية :: ايوة ياسي عصام
عصام :: رايحة فين عالصبح كدة يابت
سامية :: رايحة للحاجة فاطمة زي كل يوم
عصام :: هو انتي مش عارفة يابت اننا طالعين النهاردة القرافة علي عمك نعمان
سامية :: ايوة ياسي عصام عارفة وانا لسة جاية من البيت وسألت الست زينب ان كنتم عايزني معاكم ولا لا قالتلي لا
عصام :: طيب روحي اسبقيني علي البيت امال مين اللي هيساعد زينب واسماء في تفريق الرحمة يابت
سامية :: بس كدة انت تؤمر ياسي عصام
عصام :: ابقي قولي لستك زينب اني جاي مش هتأخر هوصل مشوار كدة قريب وجاي
سامية :: حاضر ياسي عصام
سامية راحت البيت الكبير زي ما طلب منها عصام وزينب سألتها. ايه اللي رجعك ياسامية
سامية :: سي عصام طلب مني اكون معاكم
زينب :: ماشي روحي ساعدي اسماء في الأوضة وعبي معاها الاكياس
زينب :: تعرفي يابت يالهام اني مكنتش بطيق اشوف البت سامية دي خالص بس الحقيقة تتقال التلات ايام بتوع الجنازة البت كانت واقفة معانا وقفة من حديد. ولا كلت وملت ولاحتي اشتكت
الهام :: الصراحة يازينب فعلا البت وقفت معانا وقفة كبيرة وتتحسبلها
عصام طلب مني اعاملها كويس ومقفلش الباب في وشها ابدا ولو طلبت فلوس في اي وقت اديلها من غير ما كسفها
الهام :: عارفة يازينب اوقات كتير انا بحس اخويا عصام ده زي المرحوم ابويا
طيب زيه
زينب :: امال ايه يابت ماهو دلوقت بقي الكبير بتاعكم ولازم كلكم تحسسوا بكدة وهو يانضري من يوم ما ابوه مات كل ليلة يفضل يعيط زي العيال الصغيرة ويفضل يكلم نفسة
احمد :: بقولك ايه يارشا ما تعملي لينا دور شاي
رشا :: حاضر
وجدي :: لا متعمليش حسابي لحسن حاسس بطني وجعاني يظهر كدة القولون شادد عليا
رشا خلاص هعملك حلبة
وجدي :: لو حلبة ماشي
سامية :: عايزين واحدة ياجماعة تيجي تساعد معانا علشان نلحق نخلص
زينب :: قومي يانعمة ساعدي معاهم
نعمة :: حاضر يا زينب
شوية عصام جه من برا ومعاه ميكروباص علشان ياخد فيه العيلة كلها ومعاه عوضين ورياض وحسين كان لبس هدومة وخرجوا
والحاجة فاطمة لما عرفت من سامية من امبارح لبست ولحقتهم علي باب البيت قبل ما يمشوا
راحوا كلهم القرافة. ورجعوا بعد ما وزعوا كل اللي في الشنط علي الناس الغلابة
عصام طول الطريق وهما راجعين كان بيبص للحاجة امينة الخاينة اللي راحت نزور قبر الراجل اللي هي كانت سبب في موتة بسبب خيانتها وقلة شرفها لكنة كان مجبر بالتظاهر قدام اخواتة يتمثيل التعاطف مع مرضها .. وعلي قد ما كان بيحبها ومعتبرها امة علي قد ما كره شكلها واسمها وحتي انة يسمع صوتها
القرافة مكنتش بعيد عن البيت لأنها في نفس البلد ومش هتاخد تلت ساعة بالعربية
بعد ما وصلو البيت الكبير. الحاجة فاطمة كانت هتمش علي بيتها لكن عصام حلف عليها ماهي ماشية قبل ما تتغدي وقالها دانتي من الناس اللي الحاج نعمان كان بيعتز بيهم ولا يمكن ابدا تمشي من غير ما تتغدي
وزينب مسكت في سامية وقالتلها انتي كمان هتتغدي معانا
الكل اتجمع في البيت الكبير والستات كانوا بيعملوا الغدا
بعد ما الكل اتغدي ساميه والحاجة فاطمة مشيوا وعصام حلف علي اخواتة البنات مافيهم بنت هتمش وكلهم هيباتوا الليلة في بيت الحاج نعمان
الساعة تلاتة العصر جه خبر للعمدة عن طريق جواب رسمي من المدرية انهم لقيوا جثة متحللة وبعد كشف الطب الشرعي عليها وعمل تحليل الحمض النووي عليه اكتشفوا ان الجثة للنائب السابق عن دايرة البلد وهو الحاج كرم
ولازم يكون متواجد هو والحاجة امينة للتعرف علي ملابس القتيل
العمدة قعد مكانة بعد ما قرا الجواب ومش مصدق ان الحاج كرم اتقتل وبقي عمال يلف في البيت عمال يفكر مين اللي قتل كرم
لو الحاج نعمان عايش كنت هقول مفيش غيره اللي قتلة لكن دلوقت الحاج نعمان مات وقبلها كان محجوز في المستشفي .. يبقي مين .. معقول يكون المعلم دهشان . بس لا لو دهشان اللي قتلة مكنش جه سأل عليه
طب وبعدين . ده في الحالة دي دهشان مش هيتم حد غيري وهيفكر اني انا اللي قتلتة بعد ما لطشت فلوسة
العمدة راح بيت الحاجة فاطمة وبلغها اللي اول ما سمعت كلام الكلام اعصابها سابت وكان هيغمي عليها لدرجة ان جالها هبوط وسامية لحقتها بميا وسكر
الحاجة كانت مفكرة ان جثة كرم مش هتظهر تاني طالما قعدت كل المدة دي محدش يعرف عنها حاجة. وخافت ان البوليس بالتحريات بتاعتة يوصل للقاتل . اللي هو الحاج نعمان ويعرفوا ان كان بينها وبينة علاقة وخصوصا ان الجريمة حصلت في بيتها
العمدة فكر ان فاطمة كان هيغمي عليها بسبب صدمتها من الخبر وزعلها علي جوزها الحاج كرم
العمدة :: اوعي تنسي ياحاجة فاطمة بكره الصبح هعدي عليكي علشان اخدك. ونطلع علي المستشفي ومم المستشفي اكيد هنروح القسم علشان ياخدو اقوالك
في ظرف ساعة كانت البلد كلها عرفت بموت الحاج كرم مقتول وده كان حديث اهل البلد كلاتها وزي ما الكل عارف بقي الكل بيحكي ويفتي عن طريقة موت كرم
وصل الخبر لبيت الحاج نعمان
حسين :: سمعت ياعصام ياخويا الكلام اللي داير في البلد
عصام :: ايوة سمعت ودماغي هتشت من صباحية ربنا ياتري مين اللي قتلة
حسين :: اكيد حد من اللي بيتاجر معاه في المساخيط هو اللي قتلة
عصام :: ممكن بردو لانة كان هربان واللي هربة اكيد هو اللي قتلة
حسين :: البلد مفيش علي لسانها غير موت الحاج كرم وكل واحد بيحكي حكاية شكل
عصام :: هي دي بلدنا ياحسين يعني انت تايه عنها
حسين :: بت يا اسماء
زينب :: اسماء في المطبخ بتنضف الكرشة عايز حاجة ياحسين
حسين :: اعمليلنا دور شاي
زينب :: حاضر
عصام :: بقولك ايه ياحسين كنت عايزك كدة في موضوع
حسين :: خير ياخويا
عصام :: تعالا نطلع فوق علشان نتكلم براحتنا
حسين :: هاتيلنا الشاي فوق والنبي يازينب
رشا :: انا طالعة اروق الشقة اللي فوق
عصام :: مش هنطول فوق يارشا انا هاخد.حسين نتكلم في موضوع. وبعدين هننزل علي طول
عصام وحسين طلعوا الشقة بتاعة البنات
حسين :: خير ياخويا
عصام :: خير يا حسين . كنت عايز اخد رئيك في موضوع كدة
حسين :: سامعك ياخويا .. قول
عصام :: اخواتك البنات مش المفروض ليهم في ورث ابوك ؟
حسين :: اكيد ليهم
عصام :: طيب احنا عايزين نشوف ونتمن كل حاجة بما يرضي ربنا ونديهم حقوقهم فلوس
حسين :: منين ياخويا مانت عارف حقهم هيكون في الاملاك البيوت والاراضي والمحلات وعلشان نديهم حقوقهم لازم نبيع
وده مش هيحصل ولو علي جثتي
عصام :: بص مانا مش هبيع انا هتصرف في موضوع الفلوس
حسين :: منين ياعصام
عصام :: منين دي بتاعتي انا انا ليا سكتي اللي هجيب بيها الفلوس.. انا مش عايز اجواز اخواتك البنات يجوا في يوم يقولو احنا لينا في اباملاك دي والمحلات. ويشاركونا في رزقنا ورزق عيالنا وده عمري ما هسمح بيه ابدا
حسين :: طب وحق احمد جوز اختك رشا
عصام :: احمد هنشوف البيت اللي ابوك اشتراه له والمعدات اللي في العياده يساوي كام وهو نصيبة كام في الورث بتاعة من ابوه وندهولة
حسين :: وانت هتعرف تتصرف في كل المبالغ دي
عصام :: متقلقش هتصرف
حسين :: خلاص شوف انت عايز تعمل ايه وانا معاك وفي ضهرك
عصام :: انا مش عايز منك اكتر من كدة
زينب :: الشاي ياعصام الشاي حسين
حسين :: تسلمي يازينب
...........
سامية :: انا مش مصدقة خالص لغاية دلوقت بقي معقولة الحاج كرم اتقتل
فاطمة :: ولا انا ياسامية قادرة اصدق
سامية :: بس تفتكري مين اللي ممكن يكون عملها
فاطمة :: وانا هعرف منين ياسامية شيفاني كنت بعرف خبياه ولا كان بيقولي بيعمل ايه
ده حتي طلع كان هربان بقاله مده مفكرش حتي يطمن عليا بالتلفون .. يلا ربنا يسامحة بقي
قلبي بيقولي ان موتة ده بسبب المساخيط اللي كان بيتاجر فيها
فاطمة :: .اهو بكرة كل حاجة تبان .. فاطمة حاطة ايدها علي خدها وخايفة اوي من بكره
وخوفها لتنكشف كان مخليها هتتجنن
سامية :: علي رئيك ياست فاطمة بكره كل حاجة تتعرف والبوليس اكيد مش هيسكت غير لما يعرف من اللي عمل العملة دي
اروح اعملك كوباية شاي
فاطمة :: ياريت لحسن حاسة نفوخي هيطير مني
سامية راحت عملت الشاي لفاطمة ورجعت
الشاي ياست الستات
فاطمة :: تسلمي يا سامية
سامية :: بالك ياستي الحاج نعمان لو كان عايش كنت هشك انة هو اللي عملها
فاطمة :: كوباية الشاي وقعت من ايدها ووشها جاب الوان ..
سامية :: ايه ياستي مالك
فاطمة :: معرفش سرحت في الحاج كرم
بتقولي ايه
سامية قامت شالت الازاز بتاع الكوباية اللي اتكسرت ومسحت بحتة قديمة مطرح الشاي اللي ادلق وعملت كوباية تانية للحاجة فاطمة
سامية :: كنت بقولك لو الحاج نعمان كان عايش كنت هشك انة هو اللي عملها اصل الحاج كرم كان علي طول في عداوة معاه وزي ما انتي عارفة. كان علي طول مطلع كلام علي حريمة
فاطمة :: ربنا يسامحة بقي مكنش سايب الراجل في حالة بس نعمان ميعملهاش
سامية :: علي قولتلك نعمان كان راجل طيب
ولو كان عايز يعمل حاجة كان عملها من زمان
بس عارفة ياست فاطمة مين اللي عامل زي الحاج نعمان بالظبط من عيالة
فاطمة :: عصام هو هو الحاج نعمان
سامية :: ايوة ياستي انا لما قربت منهم الفترة اللي فاتت حسيت قد ايه عصام طيب
وجدع وبيقف مع الغلابة. زيه زي المرحوم ابوه بالظبط
فاطمة :: ربنا يخليه لولادة ويبارك في عمره
بصراحة انا مشفتش عيلة في البلد كلها زي العيلة دي
..........
وجدي :: بقولك ايه يانعمة انا كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع كدة . انا عارف انة مش وقتة خالص بس الموضوع ده بصراحة شاغل تفكيري
نعمة :: موضوع ايه ده قول
وجدي :: ورثك في محلات واطيان ابوكي
هتتكلموا فيه ولا لا
نعمة :: ورث ايه ربنا يخلي اخواتنا. احنا مش هنبيع حاجة علشان ناخد حقوق دلوقت
مالنا مع اخواتنا هيذيد مش هينقص
وجدي : انا عارف ده كويس. بس علي الأقل
تعرفوا حقوقكم وتعارفوا انتوا ليكم ايه
مش يمكن يكون الحاج **** يرحمة قبل ما يموت يكون كاتب كل حاجة باسمي عيالة الرجالة
نعمة :: لا ابوبا **** يرحمه عمره مايعمل كدة
وجدي :: وفيها ايه لما تعرفوا راسكم من رجليكم .. ده حقكم
نعمة :: فكرك ممكن يكون ابويا كتب كل حاجة بأسم حسين وعصام
وجدي :: ليه لا ده ممكن يكون كل حاجة بأسم عصام . انتي مكنتيش شايفة عصام كان لاذق ازاي ل ابوكي في كل كبيرة وصغيرة
نعمة :: ايوة ده حقيقي بس ده بحكم ان عصام هو الكبير
وجدي :: المفروض دلوقت تتجمعوا انتوا واخواتكم البنات وتشوفوا هتعملوا ايه
بس خدي بالك من زينب واسماء خلي كل كلامكم بعيد عنهم لحسن دول اكيد هيبقوا في صف اجوازهم
نعمة :: خلاص حاضر. هشوف كدة اخواتي
بس مش وقتة خالص الكلام ده
................
سعاد :: تعرفي ياست الهام انتي عجبتيني اوي امبارح لما كشمتي للعمدة هو ماله هو بورثك تطلبيه ولا متطلبهوش دانتي ياست الهام خليتي وش العمدة جاب الوان هههههه
الهام :: يعني انتي شايفة اني مغلطتش اصلي حسيت نفسي كنت قاسية مع عمي مصلحي
ومع مرات عمي
سعاد :: لا ياست الهام. ده اللي كان مفروض يحصل علشان ميوقعوش بينك وبين اخواتك
وبصراحة سي جلال جه في صفك ومرضيش
يجي في صف ابوه
الهام :: طيب روحي شوفي انتي وراكي ايه
سعاد :: حاضر .. واي حاجة عايزها اندهيلي انا نازلة علشان بطبخ
الهام :: ماشي
العمدة :: سلام عليكم
الحاجة صباح :: وعليكم السلام ياحاج مصلحي
العمدة :: هي مرات ابنك السنيورة الهام لسة في شقتها فوق
الحاجة صباح :: ايوة قاعدة ومختصرة في حالها من امبارح
العمدة :: عجبك انتي ابنك الدلدول امبارح يحرجني قدام مراتة
الحاجة صباح :: بصراحة ياحاج معجبنيش بس انت كمان مكنش لازم تقولها علي الورث
احنا مالنا احنا دي حاجة متخصماش في حاجة
العمدة :: الحق عليا اللي خايف علي حقها وحق ابنك في ورث مراتة
صباح :: بردو مكنش لازم خالص تجيب سيرة قدامها ولو كنت عايز تتدخل كنت اخدت ابنك بينك وبينة
العمدة :: اهو اللي حصل .. الا صحيح سمعتي باللي حصل
صباح :: ايه
العمدة :: مش الحاج كرم لقيوه مقتول وجثتة متحللة
فاطمة :: ياخبر اسود .. الحاج كرم .. مش ده كان مقبوض عليه
العمدة :: ايوة وهرب فترة وبعدين البوليس لقيوه مقتول
فاطمة :: ومين اللي قتلة؟
العمدة :: مش عارف .. اديني رايح بكره المشرحة انا ومراتة وبعدين هنطلع علي القسم علشان ياخدو اقوالها
اهي مرات ابنك نازلة
صباح :: ازيك يا الهام محدش شايفك من صباحية ربنا يعني
الهام :: معلش يامرات عمي كنت مصدعة شوية
العمدة :: انا مش عايزك تزعلي مني يابنتي
ويظهر اني كنت غلطان فعلا لما اتكلمت علي حقك .. انتي حرة مع اخواتك
الهام :: حصل خير ياعمي
العمدة :: خلصتي الأكل يا سعاد
سعاد :: خلاص ياحاج مصلحي كلها خمس دقايق والأكل يكون خلصان
العمدة :: جلال لسة مجاش ولا ايه
الهام :: جلال اتصل بيا من شوية وبيقول هيبات في شغلة
العمدة :: اتصل بيكي وعرفك ومتصلش بينا .. طيب
الهام :: ماهو عارف اني اكيد هقولكم
العمدة :: بسيطة يابنتي بسيطة
سعاد :: خلاص الأكل خلص هروح احطة علي السفرة
الجزء الثالث
............
العمدة الصبح بدري راح اخد فاطمة وطلع بيها علي المشرحة.
الحاجة فاطمة اتعرفت علي الحاج كرم من هدومة وخرجت من المشرحة كان هيغمي عليها من المنظر والريحة والعمدة سندها لغاية بره وكان فيه امين مستنيها بره سجل اقوالها وقالها حضرة الظابط مستنينا في القسم علشان ياخد اقولك واقوال العمدة
العمدة راح جاب باكو عصير للحاجة امينة
اللي كان هيسورق عليها وبعد ما فاقت راحت مع العمدة القسم
والظابط بقي بيسأل شوية اسألة زي اخر مرة شوفتيه امتي وكنتي بتزوريه قد ايه
وايه اللي خلاكي بطلتي تزوريه الفترة الأخيرة .. كنتي عارفة انة هرب تشكي في مين. ومين اللي بيتردد ديما عليهم واللي بيترددو عليه . هل كان فيه خلافات بين المرحوم وبين اي حد في الفترة الأخير
ومضت علي اقوالها وخرجت وبعدها العمد دخل يدلي بأقولة وبعد ما خلص اخد الحاجة فاطمة ومشي
الحاجة فاطمة روحت البيت هلكانة وتعبانة جدا وماصدقت روحت البيت
دخلت الحمام استحمت وخرجت كانت البت سامية لسة مراحتش البيت وكانت في البيت الكبير قاعدة مع زينب واسماء وراحت علي الساعة اتنين للحاجة فاطمة.
سامية :: ايه ياست فاطمة عملتي ايه في المشرحة
فاطمة :: روحت ورجعت خلاصانة من هناك
ده غير تحقيق البيه الظابط اللي سألني علي كل كبيرة وصغيرة
سامية :: المهم طلع القتيل هو الحاج كرم فعلا
فاطمة :: ايوة هو نفس الهدوم بتاعتة
سامية :: وهما كانوا بياخدو اقوالك ليه
فاطمة : الظابط كان بيسألني عن معارفة صحابة. حد كان عامل معاه مشكلة وكدة
الباب خبط
فاطمة :: روحي شوفي مين عالباب
سامية قامت وفتحت الباب
اهلا اهلا سي عصام .. ده سي عصام ابن الحاج نعمان ياحاجة
الحاجة :: اتفضل ياعصام واقف عندك ليه
عصام :: يذيد فضلك ياحاجة فاطمة
الحاجة فاطمة :: وايه اللي انت شايلة في ايدك كل دة
عصام :: دي حاجة بسيطة شوية حاجات كدة متطلبات البيت
الحاجة فاطمة :: فكرتني بالمرحوم ابوك
الف رحمة ونور عليه وانت طالع زيه ابن اصول وجدع وراجل
عصام :: ربنا يخليكي وقلبي عندك معلش امبارح معرفتش اجيلك واخد بخاطرك
الحاجة فاطمة :: ربنا يكون بعونك. انا عارفة ان الدنيا تلاهي
عصام :: انا عرفت انك كنتي مع العمدة روحتي المشرحة وبعدين روحتي القسم
الحاجة فاطمة :: ده كان يوم ما يعلم بيه الا ربنا كنت حاسة اني خلاص هموت وانا في المشرحة
عصام :: ربنا يبارك في عمرك ياحاجة .. ياتري الجثة اللي لقيوها طلعت بتاعة الحاج كرم فعلا
فاطمة :: هي مش باين منها حاجة بس الهدوم ايوة بتاعتة
عصام :: ربنا يرحمة المهم لو حسيتي نفسك محتاجة ايتها حاجة حتي لو كانت ايه ابعتيلي بس سامية وانا رقبتي سدادة
فاطمة :: تسلم ياعصام وانا عارفة انك قدها وقدود
عصام :: طب بالأذن انا لحسن سايب المحل لوحده
الحاجة فاطمة :: يادي العيبة بقي عايز تمشي من غير ماتتغدا معانا
عصام :: معلش ياحاجة اصلي سايب المحل وده مال ناس مينفعش اسيبة فتكم بالعافية
..................
العمدة :: ايوة يا دهشان
دهشان :: ايوة ياعمدة .. ايه كرم ظهر
العمدة :: كرم تعيش انت. الحكومة لقيتة مقتول وميت من كذا يوم وجتتة متحللة
دهشان :: نعم ! انت بتقول ايه مقتول ؟
العمدة :: انا عرفت الخبر ده من امبارح ومرضتش اقولك غير لما اتأكد
دهشان :: وفلوسي ؟ خلاص راحت عليا ؟
العمدة :: يعوض عليك ربنا
دهشان :: اسمع ياعمدة لو كرم مات مقتول بصحيح زي ما بتقول يبقي مفيش غيرك اللي عملها . بعد ماعرفت هو مخبي فلوسة فين
بص ربنا يحلل عليك فيهم بس انا عايز فلوسي وهاخدهم منك
العمدة :: انت بتخرف بتقول ايه ؟ انا لا شوفت كرم ولا كنت مخبيه عندي
دهشان :: اللي عندي قولتهولك ياعمدة. يافلوسي ياخليك تحصلة
العمدة :: انا انا... دهشان قفل الخط في وشه
العمدة وبعدين بقي في الشبكة الخرا اللي بقيت فيها ؟ دهشان ده قتال قتلة ومهما حلفتلة مش هيصدقني وانا كمان مستحيل اديلة 2مليون جنيه دانا اموت ولا اديلة المبلغ ده
.................
احمد جالة جواب من مصر وبتاع البريد سابة لزينب واحمد كان في الوقت ده في العيادة
زينب :: يارشا .. يارشا
رشا :: ايوة يا زينب في ايه
زينب :: فيه جواب جه لجوزك من مصر
رشا :: جواب .. طيب ثواني نزالة
رشا نزلت وشافت الجواب ايه ده جواب ايه ده ؟
زينب :: ما تفتحيه وشوفيه جواب ايه
رشا :: لا احمد هيزعل
زينب :: وهيزعل ليه بس افتحيه
رشا :: انتي شايفة كدة ؟
زينب :: ايوة. فيها ايه يعني
رشا فتحت الجواب وبدأت تقراه وابتسمت وهي بتقرا الجواب
زينب :: في ايه الجواب ده شكلك مبسوطة
رشا :: احمد جوزي جالة جواب تعيين في مستشفي كبيرة في مصر
زينب علي عكس زينب زعلت اوي .. جواب تعيين .. احمد لازم يرفض التعيين ده
رشا بصت بأستغراب يرفضة ؟ ليه ؟
زينب :: بلجلجة وارتباك اقصد يعني العيادة بتاعتة هنا نجحت وبقي فيها زباين هيسيبها لمين
رشا :: ايوة بس احمد طول عمره يقولي انة بيحلم بالوظيفة لان الوظيفة في المستشفي هتعمل له قيمة اكبر . العيادة مش هتعملهالة
زينب :: مش عارفة بقي اللي شايفينوا اعملوه
زينب اتصلت علي احمد وقالت له علي الجواب وعلي التعيين
احمد :: انا جاي البيت حالا
احمد روح البيت وكان هيطير من الفرح بسبب انة طول عمره بيحلم بالوظيفة حتي لو كان مرتبها مش قد كدة لان الوظيفة في المستشفي بتعمل قيمة
احمد طلع شقتة مع رشا وقال انة لازم يسافر بعد بكره ضروري علشان يستلم الوظيفة ويشوف شقة صغيرة هناك يسكن فيها
رشا :: ايه ده يعني انت ناوي تسبني هنا
احمد :: لا طبعا ياحبيبتي انا بس هسافر الاول وهشوف الدنيا واكيد مش هشتغل كل ايام الاسبوع فحاول اظبط دنيتي بحيث اكون هنا في العيادة ايام معينة وفي المستشفي ايام معينة
رشا :: بس انت كدة هتتعب
احمد :: معلش ده مستقبلي ولازم اتعب علشان احقق هدفي
احمد طلع تلفونة واتصل بوجدي عرفة انة مش هينزل العيادة الكام يوم اللي جايين علشان جالة جواب تعيين في احدي المستشفيات الكبري بمصر
وجدي :: طب الف مبروك وعقبالي
................
وجدي بعد ما قفل مع احمد فضل سرحان شوية ونعمة فضلت بصاله
نعمة :: اييييييه. سرحت في ايه
وجدي :: احمد جالة جواب تعين في مستشفي كبيرة في مصر وهيسافر بعد بكره
نعمة زعلت اوي وقعدت علي الكرسي
وجدي :: مالك ؟ شكلك زعلتي
نعمة :: لا وانا هزعل ليه بس معني كدة ان ده هيأثر عليك ودخلنا مش هيبقي زي الأول
وجدي فكر شوية كدة ولقي عند نعمة حق
ده صحيح ماهو شغل وجدي مرتبط بعمليات الولادة اللي بيعملها احمد
وجدي :: طب وبعدين
نعمة :: مفيش غير انك تسافر انت كمان مصر وتدورلك علي مستشفي تشتغل فيها
وجدي :: انا دكتور يا نعمة مش عامل في محل هروح ادور علي شغل
نعمة :: اكيد فيه مستشفيات خاصة ممكن تكون محتاجة دكتور تخدير
وجدي :: طالما احمد جالة جواب التعيين فانا اكيد هيجيلي الجواب هي مسألة وقت مش اكتر
............. في العصاري .......
الحاجة امينة :: حد ياولاد يعملي كوباية شاي
رشا :: حاضر يا ماما انا هعملك الشاي
الحاجة امينة :: وهاتيلي العلاج بتاعي من الاوضة بتاعتي علشان نسيت اخده
رشا :: حاضر هخش المطبخ اعلق علي الشاي وهطلع اجبلك العلاج
اسماء :: انا هروح اجبلك العلاج يامرات عمي
وانتي يازينب معلش والنبي زمان عوضين جايب البهايم. وانا نسيت الصبح انضف الزريبة روحي معلش نضفيها انتي علشان انا هروق اوضة مرات عمي
زينب :: حاضر هروح دلوقت
زينب كانت عايزة تروح علشان تمسك عوضين الزفت تشده .. وفعلا راحت نضفت الزريبة وفضلت قاعدة مستنية عوضين يجيل البهايم لغاية ماجه
عوضين :: ايه ده الست زينب .. ازيك ياست زينب
زينب واقفة وحاطة ايدها في وسطها ورافعة حواجبها. بخير يا عوضين
عوضين :: وستي الحاجة امينة عاملة ايه
زينب :: اسمع بقي يا ولاا انت. المرة اللي فاتت لما سلمت علي الحاجة وهي مكنتش فكراك وانا كنت بعمل نفسي بفكرها بيك
انا عملت كدة بس علشان ستك رشا وستك اسماء ميعرفوش ولا شافوا اللي انا شفتة
في الزريبة. فاكر يا ولاا ولا مش فاكر
عوضين :: ياست زينب وانا من ساعتها حصل مني حاجة تاني
زينب :: لا بس لتكون مفكر ان الموضوع معدي كدة بالساهل وانك ممكن تعمل اللي كنت بتعملة معاها زمان .. انا بنبهك اوعا تفكر ولو مجرد التفكير انك تيجي جنب الحاجة وان كنت فاكر ان الحكاية اللي حكتهالي دي يومها دخلت دماغي تبقي غلطان وطبعا انت كنت مستغل عياها وعارف انها مش هتقدر تدافع عن نفسها .. هي الحاجة هتخون جوزها الحاج نعمان **** يرحمة معاك انت يامعفن
قصرو انا بقولك اهو انا مرضتش اقول للحاج ساعتها. علشان كنت خايفة عليه وخايفة علي الولية العيانة. لكن المرة دي لو شفتك هوبت ناحيتها وديني لقول لعصام واخليه يقتلك ويتويك في الزريبة
عوضين :: حاضر ياست زينب حتي البيت مش هخشة خالص
يلا انجر دخل البهايم جوه جاتك ستين نيلة عليك وعلي اللي خلفتك
زينب سابت عوضين ومشيت وهي رايحة تدخل البيت سمعت سامية بتنده عليها
سامية :: ياست زينب
زينب :: ايه يا سامية في حاجة ولا ايه
لا انا بس قولت اعدي عليكم اشوف لو فيه حاجة محتاجيني اساعدكم فيها
زينب :: ايه خلصتي شغل في بيت الست فاطمة ولا ايه
سامية :: ايوة مفيش حاجة اعملها هناك وقولت اشقر عليكم اهو منها اساعد ومنها اقعد معاكم شوية لحسن الوحدة وحشة ولما بروح البيت بفضل قاعدة مابين الاربع حيطان وبكلم نفسي
زينب :: لا هو مفيش حاجة بس تعالي اقعدي معانا بدل مانتي قاعدة لوحدك
زينب وسامية دخلوا البيت
سامية :: ازيك ياحاجة امينة
امينة :: كويسة ازيك انتي ياسامية عاملة ايه
سامية :: بخير ياحاجة عيني عليكي باردة شايفة صحتك بقت احسن
الحاجة :: نحمده علي كل حال
اسماء نزلت بعد ما روقت الاوضة بتاعة الحاجة امينة .. ازيك يابت سامية
سامية :: بخير ياست اسماء
اسماء :: الحاجة فاطمة صحيح عاملة ايه
سامية :: حزينة ومنكسرة يانضري علي جوزها كرم
زينب :: حزينة .. هو ده راجل حد يحزن عليه
اسماء :: يباي عليكي يازينب مش كان جوزها يابت متحزنش عليه ليه ؟
رشا :: كان راجل واطي ودون دانا مره سمعت المرحوم ابويا كان بيقول انة مكنش عايز يقولها طريق فلوسة فين.
سامية :: ايوة ولولا الحاج نعمان يبشبش الطوبة اللي تحت راسه مكنتش عارفة تروح فين ولا تيجي منين لولاه كانت هتتسوح
زينب :: يلا اهو غار في داهية
اسماء :: يابت حرام عليكي الراجل خلاص مات ومينفعش نجيب سيرته غير بالكويس
سامية :: هو ده كان له سيرة كويسة من اساسة
زينب :: شوفي البت ... علينا الكلام ده يابت
احمد نده علي مراتة رشا ..
رشا :: ايوة يا احمد جيالك
سامية :: هو سي احمد هنا .. وانا عمالة اتكلم براحتي
زينب :: وش كسوف اوي يابت
سامية :: طيب امشي انا بقي فتكم بالعافية
...............
حسين :: بقولك ايه يارياض تعالا اقف مكاني هنا علي ما اروح المخزن اللي في البيت علشان اشوف البضاعة اللي فيه واشوف ناقصنا ايه
رياض :: حاضر ياسي حسين
حسين ساب المحل لرياض و مشي واول ما وصل البيت افتكر انة نسي المفاتيح في المحل لكنة سايب نسخة من المفاتيح دي في البيت خبط علي الباب قامت زينب فتحت له
زينب :: حسين ؟ جاي بدري يعني في حاجة
حسين :: لا انا جاي علشان ابص في المخزن علي البضاعة الموجود واشوف فيه ايه ناقص.. فين اسماء
زينب :: جوه ..
حسين :: طيب عايزك شوية كدة تبقي تجيلي المخزن
زينب :: بالنهار كدة ؟
حسين :: اسماء. بت يا اسماء
اسماء :: ايوة ياحسين .. ايه اللي جابك دلوقت
حسين روحي جيبي نسخة مفاتيح المخزن من الأوضة علشان نسيت التانية في المحل
سامية حاضر
حسين :: هستناكي يا زينب .. اوعي متجيش
زينب :: حاضر
حسين اخد المفاتيح من اسماء وراح المخزن
وبقي عمال يجرد في البضاعة وبعد نص ساعة زينب راحتلة المخزن
حسين راح قافل الباب بتاع المخزن ورا زينب بسرعة
حسين :: كل ده علشان تجيلي
زينب :: اعمل ايه مانا استنيت لما مراتك دخلت اوضتها
حسين راح شادد زينب وموعها علي شوايل الرز وراح نايم فوق منها وشفايفة بتاكل في شفايفها وزينب عمالة تحضن فيه وتضمة ليها بأيدها وايد حسين راحت علي بزازها وبقي عمال يحسس عليهم
حسين :: وحشاني اوي يازينب
زينب :: وانت وحشني اوي ياحسين
شفايفهم بتاكل في بعض بتاع خمس دقايق وايد حسين رايحة لكل حتة في جسمها لغاية ما بقت تحت منة زي قطعة البوظو دايبة عالأخر
رفع جلبيتها ونزل الكلوت بتاعها وراح نازل بين فخادها وفضل يلحس في كسها وهي شغالة تملس علي شعره ولسانة رايح جاي لحس في ظنبورها وفي خرم كسها
اااااااه اااااااه وحشتني اوووي ياحسين اووووووف اووووف مش قااادرة
اووووووووف اوووووف
حسين بعد ما لحس كسها راح مطلع زبره من البنطلون وفتح رجليها ودخل زبره في كسها
اااايييييي .. وحشني اووووي .. ااااااااه
زبرك جميل اووووي اااااااااه
فضل حسين ينيك في زينب ومكنش مستريح لانة خايف مراتة تدخل عليهم او اي واحدة من البيت
حسين عمال ينيك في كس زينب وهي بتتأوه تحت منة وبعدين راح نايم هو علي ضهره وزينب قامت وطالعة فوق منة وقعدت علي زبره .. اللي دخل في كسها زي السكينة في الحلاوة
زينب عمالة تطلع وتنزل علي زبره وبعدين نامت في حضنة وهي لابسة زبره في كسها وبقي عمالة تروح لقدام وترجع لورا
يخرب بيتك . يخرب بيتك .. زبرك وحشني اوي ياحسين
زينب :: فيه حد بره ؟
حسين :: مش سامع
زينب قامت وراحت بصت من ورا الباب وحسين جه من وراها وهي مفلئسة وراح فاتح طيزها
زينب بصوت واطي . انت بتعمل ايه .. هتفضحنا
حسين :: راقبي انتي الطريق من ورا وانا هنيكك
حسين دخل زبره في كسها من ورا ومسكها من جناب طيزها وبقي عمال ينيك فيها ولحمة بيرتطم في لحمها
اووووو اوووو. ياخرابي عليك اوووو.
جمييييبل جميل اووووووي
فضل حسين ينيك في زينب ونزل لبنة في كسها
زينب :: يخرب بيتك ايه اللي انت عملتة ده
حسين :: مقدرتش امسك نفسي
زينب :: ينفع كدة .. مليت كسي لبني
وراحت لبست الكلوت بتاعها وظبطت لبسها وخرجت بسرعة. وبراحة دخلت البيت
ومن حسن حظها مكنش حد موجود
رشا فوق مع جوزها واسماء في المطبخ
والحاجة امينة في اوضتها
الحاجة امينة واخدة العلاج ونايمة في اوضتها وبتحلم بواحد مش قادر تميز شكلة
ماسكها في الزريبة وعمال ينيك فيها
وزبره الكبيره داخل خارج في كسها
وعمالة تتلوي علي السرير ومدخلة ايدها تحت الكلوت وبتدعك في كسها
الشخص ده حد تعرفة لكنها مش قادرة تفتكره مين. ومره واحدة صحيت من النوم
حاسة نفسها سريع قامت بصت علي نفسها
لقت نفسها في الأوضة وهي كانت بتحلم
قامت جابت كوباية الماية من الكومدينوا اللي جنبها. وشربت. وبعدين حطت ايدها علي الكلوت لقتة غرقان افرزات لزجة
قعدت علي السرير ورجعت تفكر في الحلم وحاولت تفتكر وش الراجل اللي كان بينكها في الزريبة. لكنها مقدرتش تفتكر
قامت من عالسرير ونزلت وخرجت من البيت
زينب :: رايحة فين ياحاجة امينة
امينة :: عايزة اتمشي شوية . هروح الزريبة
زينب :: الزريبة ؟
امينة رجليها اخدتها للزريبة وراحت المكان اللي كانت بتتناك فيه في الحلم
وفضلت واقفة وتفكيرها مشوش مهزوز مش قادرة تفتكر اي حاجة غير ان فيه واحد كان بينكها في المكان ده .. ومبقتش قادرة تميز
ان كان ده الحلم .. ولا ده حصل فعلا قبل كدة
زينب راحت وراها الزريبة علشان تشوف في ايه. وفضلت واقفة تراقبها من بعيد
شوية زينب ذهقت من الوقفة وراحت راجعة .. والحاجة امينة بعد نص ساعة رجعت تاني البيت
الجزء الرابع
............
البوليس بدأ التحقيق مع اغلب اهل البلد
وكلهم اجمعوا ان الحاج كرم راجل مش كويس وكان راجل انتهازي وياكل اموال الغلابة وبيسرق ارضهم وكان له خلافات مع ناس كتير منهم فلاحين كان شاري من الارض برخص التراب وطلعت الارض في الاخر تبع تقسيم المباني والسعر الحقيقي كان فوق السعر اللي دفعة للفلاحين عشر اضعاف اللي دفعة ده غير خلافة المستمر مع الحاج نعمان
دائرة التحقيقات شملت ناس كتير
وكل يوم كانت الحكومة تيجي دوار العمدة تحقق مع شوية من الفلاحين وتمشي
..........
احمد سافر القاهرة وعصام ادالة مفاتيح البيت الجديد اللي اشتروه هناك والحاج نعمان كان قايل لعصام ان كل واحدة من اخواتة البنات ليها شقة في البيت وعصام ادالة مفاتيح البيت والشقة بتاعة مراتة راشا علشان ميدورش لسة علي شقق وكدة
من حسن حظ احمد ان البيت كان متشطب ومش فاضل غير شوية عفش يحطهم في الشقة وطبعا ده مأخدش منة غير يوم
نزل فيه اشتري كل حاجة وفرش شقتة وسكن فيها وراح استلم شغلة الجديد في المستشفي
مرت الايام علي ما الدكتور احمد عرف يظبط حالة في المستشفي ويظبط مواعيدة وبقي بيشتغل في المستشفي مع تلاتة دكاترة زمايلة وبقي بياخد السبت والاحد والاتنين في القاهرة وباقي الايام في العيادة بتاعتة اللي في البلد
في اول اسبوع له في المستشفي اتفاجئ ان الممرضة اللي كانت شغالة في المصحة النفسية اللي اسمها احلام اشتغلت في المستشفي
احمد :: مش انتي اسمك احلام
احلام :: ايوة .. انت تعرفني ؟
احمد :: ايه ده انتي نستيني ؟ مش فكراني خالص؟
احلام :: الحقيقة انا فاكرة اني شفتك قبل كدة بس مش قادرة احدد شفتك فين
احمد :: مش انتي كنتي شغالة في مصحة ... والدكتور اللي كان ماسك المصحة اسمة الدكتور هيثم
احلام :: ايوة ايوة افتكرتك انت كنت بتيجي المستشفي كتير
احمد :: ايوة بالظبط كدة .. افتكرتيني اهو
احلام :: الحقيقة افتكرت اني شفتك هناك كتير بس مش قادرة بردو احدد كنت بتيجي المستشفي ليه .. استني مش انت كنت تبع الحالة بتاعة الست اللي كان اسمها اسمها .. ايوة افتكرت امينة ؟
احمد :: ايوة دي حماتي ودلوقت خفت ورجعت البلد بس مقولتليش سبتي المصحة وجيتي هنا ليه ؟
احلام :: بلجلجة لا ابدا مفيش بس المرتب مكنش كويس
احمد :: عموما انا دكتور النسا والولادة الجديد لو فيه اي حاجة ابقي عدي عليا
احلام :: اه مانا عارفة انك جديد هنا .. نورت المستشفي يادكتور احمد
احمد : طيب عن اذنك علشان ميعادي المفروض بدأ من عشر دقايق
احلام :: اتفضل يا دكتور
نسرين :: هو انتي تعرفي الدكتور ده يابت
احلام :: بغرور كدة ورفعت لياقة البالطو لفوق.. هو انا قليلة في البلد دي هههههه
نسرين :: ههههههههههه. لا بجد تعرفيه اصلي شيفاه هو اللي وقفك وبقي بيتكلم معاكي وهو لسة جديد هنا ميعرفش حد
احلام :: ايوة يابنتي اعرفة من فترة كان صاحب الدكتور اللي كان ماسك المصحة اللي كنت شغالة فيها
كترت المشاكل في بيت العمدة في الايام الاخير بينة وبين مرات ابنة الهام لانة شايفها اغلب الوقت قاعدة في شقتها ومبقتش بتحط ايدها في اي حاجة في البيت وبتتعامل معاهم من مناخيرها وشايفة نفسها
وكل ما العمدة يتكلم مع جلال ويقولوا مينفعش اللي مراتك بتعملة ده يقولوا مافيه خدامة في البيت مراتي تحط ايدها ليه
وكان العمدة في الاخر يتخانق مع جلال
ويلقح بالكلام علي الهام طول ما هي قاعدة او حتي في شقتها كان بيتعمد يعلي صوتة علشان يسمعها التلقيح
وفي ليلة الهام اخر ما ذهقت مسكت جلال بالليل مسحت بيه بلاط الشقة وكان في الليلة دي العمدة سهران في دوار العمدة مع مع ناس بيتفق معاهم علي بيع بعض القطع الاثرية اللي كان شايلهم وكان عامل ليهم اكل وشرب وحشيش وطبعا شرب معاهم علشان يجاملهم. بعد ما خلص قعدتة معاهم واتفق معاهم علي السعر وطريقة التسليم
مشيوا وهو خد بعضة وروح عالبيت
الهام قالت انها مش هتفضل مستحملة اهانة ابوه ليها كل شوية
وانها مش مجبرة علي كدة
جلال كان ضعيف الشخصية جدا قدام الهام ومكنش بيقدر علي زعلها نهائي لدرجة انة كان بيعيط زي العيال لو في ليلة نامت غضبانة عليه
الهام لما لقت مفيش غير فايدة والعمدة مش طايقها في البيت قررت انها لازم تسيب البيت وكلمت جلال يشوفلها بيت تاني تعيش فيه علشان خلاص مش هتقدر تعيش
مع ابوه
جلال :: انا مش معايا فلوس اجيب بيها بيت
الهام :: بقي كدة .. ماشي .. نام في الشقة دي لوحدك انا هنزل انام في اوضة سعاد لغاية ما يطلع النهار وهروح بيت ابويا ومتجيش تخدني غير لما تجبلي بيت اعيش فيه لوحديص
الهام نزلت بقميص النوم الشفاف وراحت علي اوضة سعاد ونامت لاششش سريرها
في اللحظة اللي بتدخل فيها الهام اوضة سعاد كان العمدة داخل البيت وشاف الهام مرات ابنة داخلة الأوضة بقميص النوم الشفاف وفخادها كلها باينة
العمدة دخل وقفل الباب براحة. وكان الباب بتاع اوضة سعاد مفتوح والهام نايمة
العمدة دخل علي طرطيف صوابعة ومن حسن حظة كان نور الصالة مقفول استني شوية لغاية ماتأكد ان الهام نامت
ولأنة شخص دون ومعندوش مبدأ محطش في دماغة ان اللي نايمة في الأوضة تبقي مرات ابنة
قرب علي اوضتها وحط ايده علي الباب فتحة براحة وعنيه بتبرق وهو باصص علي فخاد الهام وكلوتها الأبيض باين من بين فخادها
دماغ الحشيش خلتة مش مدرك لتصرفاتة
وشايفها لقمة سائغة سهلة المنال
قرب منها وعنيه هتطلع علي جسمها وراح قالع جلبيتة وقعد بالفنلة واللباس
نزل علي ركبه وايده راحت لفخادها
الهام قامت مفزوعة وصوابع ايد العمدة مغروزة في في لحم فخادها
ايه اللي انت بتعملة ده ياعمي .. انا مرات ابنك عيب كدة
العمدة :: جسمك حلو اووي يا الهام جسمك حلو اوي وراح مكلبش فيها وحاول يبوسها صرخت
جلال سمع صوت صراخها نزل جري. والحاجة صباح خرجت من الأوضة جري هي كمان وبقت هي وجلال قدام الأوضة وشايفين العمدة وهو نايم فوق الهام وعمال يبوس فيها ومقطع الكلوت بتاعها وبيحاول يدخل زبره في كسها ومش عارف بسبب مقاومتها له
جلال اتمسمر مكانة بسبب هيرمون الدياثة وهو شايف ابوه بيحاول ينيك مراتة. والحاجة صباح مش عارفة تعمل ايه في اللحظة لأنها عارفة ميول ابنها وعارفة نجاسة ابوه
صباح لفت وشها وبصت ل ابنها اللي بان علي وشة الأنكسار والخضوع وبصت لجوزها اللي نجح في انة يدخل زبره في كس الهام مرات ابنة وراحت راجعة وطلعت علي السلم علي اوضتها .. وفضل جلال يراقب ابوه اللي مكنش اصلا في وعية ولا عارف ان جلال والحاجة شافوه
الهام بعد ما كانت بتمنع الحاج مصلحي. سلمت نفسها وبدأت تتأوه وزبره طالع داخل في كسها. وطلعت بزازها له علشان يرضع فيهم وهي بتتناك منة
العمدة مسك حلمات بزازها وبقي عمال يرضع في كل حلمة شوية. وزبره تحت مش راحم كسها
الهام قومت الحاج مصلحي من فوق منها وخلتة نام علي السرير وراحت نازلة علي ركبها ومسكت زبره الأسمر وبقت عمالة تمص فيه وتدعكة بأيدها والعمدة عمال يقولها مصي يابت. مصي زبري اووي
نزلت بلسانها علي بيضانة وبقت عمالة تلحس فيهم وراحت قالعة كل هدومها وطلعت فوق العمدة ونزلت وهي ماسكة زبره وراحت مدخلاه في كسها. وفي اللحظة دي شافت جلال جوزها واقف بيتفرج عليها وماسك زبره عمال يدعك فيه
بقت عمالة تطلع وتنزل علي زبر ابوه وعنيه علي جوزها الهايج وشغال يضرب عشره عليها وهي بتتناك
فضلت الهام قاعدة علي زبر العمدة وتروح لقدام وترجع لورا لغاية ما جاب لبنة في كسها وراحت نايمة علي صدره وهي قاعدة عليه
جلال :: طلع فوق وساب مراتة نايمة في حضن ابوه وراح طالع اوضة امة اللي كانت نايمة بتبكي علي اللي شيفاه بيحصل في بيتها
جلال دخل علي امة اللي مسحت دموعها
وطلع جنبها علي السرير ونام وراها وحضنها وبقي عمال يحضن فيها اوي وزبره واقف وداخل بين فلقة طيزها
صباح دموعها عمالة تنزل وجلال مغيب تحت تأثير الشهوة والدياثة وايده عمالة تحسس وتفعص في بزازها
وزبره عمال يحشره في طيزها
رفع بأيده قميصها اللي لابساه وكشف طيزها
ونزل الكلوت بتاعها. وفتح طيزها ودخل زبره علي خرم طيزها وبقي عمال يحضن فيها ويحك زبره في خرمها. وايده عمالة تفرك في بزازها
شوية وراح قايم قلعها الكلوت كلة وفتح رجليها ونزل يلحس كسها
مع الوقت هاجت من لحس جلال لكسها وبقت بتتأوه وهي ماسكة راسه وعمالة ترفعلة كسها وتحكة في لسانة
بعد ما شبع من لحس كسها اللي غرق من شهوتها قام خلاها تفلئس
ومن وراها بقي عمال يمشي زبره علي كسها وعلي خرم طيزها والحاجة صباح بتتأوه وهي مفلئسة وبايدها بتفرك في حلمات بزازها وراح جلال مدخل زبره في كسها خلاها شهقت من المتعة
اااااه اااااااه براااحة براحة اااااااااه
جلال ماسك في لحم طياز امة وعمال ينكها في كسها من ورا وصوره مراتة وهي بتتناك من ابوه قدامة. وكل ما ابوه يرزع زبره في كس الهام جلال يرزع زبره في كس امه اكتر واكتر لدرجة ان ضوافر ايده غرزت في لحمها
وبقت صباح بتحاول تشيل ايده لأنة عورها
شوية جلال شال زبره من كسها وراح تافف علي خرم طيزها وبقي عمال يبعبصها في طيزها بصباعة وبعدين مسك زبره وراح راشقة في خرم طيزها
اااااييييي .. براحة براحة يا جلال بتاعك تخين ااااي .. بيوجعني ياجلال ااااااي
جلال مكنش سامع صوت امة وكل تركيزه في الصورة اللي قدامة. صوره الهام وهي بتتاوه من زوبر ابوه
فضل جلال ينيك في امه لغاية ماجاب لبنة في طيزها. وبعد خلص قام اخد هدومة وخرج من عندها علي الشقة بتاعتة
تاني يوم عالفجر العمدة مصلحي فاق وفتح عنيه لقي الهام عريانة ملط نايمة جنبة
بقي هيتجنن مش عارف ايه ده ؟
قام متسحب زي المجنون مش عارف ايه اللي جابة الأوضة دي ولا عارف ايه اللي جاب الهام اصلا اوضة سعاد
وطي علشان ياخد الجلبية من علي الأرض
كانت الجلبية نصها علي الأرض والنص التاني تحت الهام
بقي بيشد الجلبية براحة لكن الهام في اللحظة دي صحيت وراحت قايمة وهي بتبص للعمدة اللي كان قدامها
قامت وراحت مخبية بزازها بأيدها وعملت نفسها بتعيط
العمدة جري قفل باب الأوضة وراح بسرعة حط ايده علي بوق الهام علشان ميتفضحش
وقعد جنب منها يحلف ليها 100 يمين انة هو مش عارف ايه اللي جابة الأوضة دي ولا فاكر ايه اللي حصل
الهام حكت للعمدة وهي بتعيط الخناقة اللي كانت بينها وبين جلال بالليل وسابتلة الشقة ونزلت نامت تحت في الاوضة وانها صحيت
علي تكتيف العمدة ليها ونومة فوق منها وبعدين عمل اللي عملة معاها
العمدة لما الهام حكت له افتكر كل حاجة
وفضل يتحايل علي الهام متقولش لحد وانها كانت غلطة وانة كان قاعد مع ناس مهمة واضطر يشرب معاهم
الهام :: يالهوي يالهوي .. انت مش عارف انت عملت ايه مع مرات ابنك
العمدة وعدها انة مش هيضايقها تاني وفضل يترجاها ويتحايل عليها انها متجبش سيرة اللي حصل ده لجوزها ولا ل للحاجة صباح
الهام :: عملت نفسها مصدومة وطردت العمدة من الأوضة العمدة اخد هدومة وخرج بسرعة ولبسهم وهو طالع علي السلم
فتح الأوضة براحة ولقي صباح نايمة. قلع هدومة وعلقها براحة وراح نايم جنبها
قال يعني بايت جنبها من بالليل .. وصباح كانت صاحية وحاسة بيه والهام لبست القميص بتاعها وطلعت وهي منتصرة علي شقتها
................
عصام :: قومي يابت الساعة داخلة علي سبعة الصبح
زينب :: فتحت عنيها وقامت وهي بتتمطع
صباح الخير يا ابو امير
عصام :: صباح النور يا زينب قومي علشان تحضريلي العشا
زينب :: حاضر ياراجل قايمة اهو.. قامت ولبست الجلبية بتاعتها وراحت غسلت وشها وبعدين دخلت المطبخ تعمل فطار
شوية اسماء هي كمان صحيت هي وجوزها حسين
اسماء :: صباح الخير ياعصام
عصام :: صباح النور يا اسماء .. صباح الخير ياحسين
حسين :: صباحك نادي ياخويا
اسماء :: اروح احضر الفطار مع زينب
صباح الخير يازينب
زينب :: صباح النور .. هاني كام طماطمية من التلاجة وقطعيهم
اسماء :: طلعت من التلاجة كام طماطمية وقطعتهم وزينب عملت الفول والجبنة وحطتهم في الاطباق واسماء طلعت العيش
وخرجوا
عصام :: اطلعي يازينب صحي رشا وصحي الحاجة امينة علشان يفطرو معانا
زينب :: حاضر يا عصام
زينب طلعت صحت رشا وصحت الحاجة امينة ونزلت
ورشا وامينة نزلوا وقعدوا كلهم فطرو مع بعض وبعد ما خلصوا فطار
رشا :: بقولك ايه ياعصام ياخويا كان فيه موضوع كدة كنت عايزة اتكلم معاك فيه
عصام :: موضوع ايه اتكلمي ياختي
رشا :: اختك نعمة مكلماني من يومين علشان افاتحك في موضوع الورث بس انا يعلم ربنا مسكتها هذقتها
عصام بص علي حسين وبص علي مراتة ومرات اخوه وقالها .. اه وبعدين يا رشا
مين تاني من اخواتك البنات كلموكي
رشا :: بصراحة نعمة كلمت الهام وكلمتني والهام قالت انها مسكت حماها العمدة وزعقتلة قدام مراتة وابنها علشان طلب منها تكلمكم في ورثها وقالت له محدش له يدخل بيني وبين اخواتي
عصام :: طب وانتي ؟؟
حسين :: علي فكرة يا رشا اخوكي اتكلم معايا في موضوع الورث
عصام :: استني انت ياحسين انا مش عايزك تقول حاجة .. انا حابب اسمعهم الأول
رشا :: انا عن نفسي ضامنة حقي معاكم ومش عايزه .. انا عايشة في وسطكم وده عندي بالدنيا والفلوس تغور طالما انتوا جنبي
عصام :: انا عارفك يا رشا انك حنينة وجدعة بس حقكم محفوظ وهتاخدوه من غير ما ابيع اي حاجة من الاملاك
حسين :: عصام قال نفس الكلام ده من قبل ما اخواتك يتكلموا وقالي هيتصرف علشان يجبلكم حقكم بما يرضي ربنا
رشا :: لا ياخويا لو هداين نفسك علشانا بلاش تغور الفلوس هو احنا ناقصنا حاجة
عصام :: متخفيش عليا يا رشا وحقكم هدهولكم وهتفضلوا اخواتي وهشيلكم علي راسي من فوق هو انا ليا في الدنيا غيركم
زينب :: رشا اصيلة ياعصام واخواتك كلهم ولاد حلال وميستغنوش عنكم
عصام :: سمع كلمة ولاد حلال وراح في دنيا تانية وبص للحاجة امينة وافتكر الجواب
اللي كان سايبة ابوه لعصام وقايلة علي الحقيقة كلها
حسين :: بتاخدي ياما العلاج بتاعك في وقتة
رشا :: انا متابعة العلاج ياحسين متقلقش
امينة :: رشا هي اللي بتديني العلاج واوقات زينب ربنا يباركلها
عصام :: طيب اقوم انا ياجماعة ..هروح ابص علي الأرض وبعدين اطلع علي المحل
حسين :: خدني معاك ياخويا
عصام يدوب خرج من البيت هو وحسين جالة تليفون
عصام :: الو مين معايا .. ايوة ايوة افتكرت
بجد يعني الراجل جه من السفر خلاص
طب تمام اديني بس يوم ولا اتنين وهجيلك مصر علي طول .. لا لا ميتصرفش انا شاري زي ماقولتلك
عصام قفل وحسين سألة مين ده ياخويا
وشاري ايه
عصام :: لا دول قرشين كنت شايلهم علي جنب وفكرت اتاجر في الاراضي فرايح ابص علي حتة ارض عجبتني هشتريها وبعدين ابعها بمبلغ اعلي واهي حسنة تطلعي
حسين :: ربنا يبارلك ياخويا انت تستحق كل خير
عصام :: ادعيلي ياخويا وعلي فكرة انا هحضرلك مفاجئة حلوة قريب
حسين :: بجد !؟ مفاجئة ايه
عصام :: هقولك ازاي عليها. امال هتبقي مفاجئة ازاي ؟ يلا يلا متشغلش بالك وروح علي محلك